Populär utställning kopplar travsport till westernkultur
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025

Fotografiska hyllar travsportens rikedom med en ny utställning i samarbete med ATG och Svensk Travsport. Under helgen firas travsportens betydelse i Sverige, i en installation som reflekterar över sportens historia och dess kulturella betydelse.
Utställningen, med titeln ”En svensk cowboy”, knyter an till den globala fascinationen för westernkultur. Fotografiska syftar till att göra travsporten mer tillgänglig och relaterbar för en bredare publik.
Katinka Hollenberg, director of partnerships på Fotografiska, säger:
”Det har rått cowboyfeber världen över de senaste åren. Genom att lyfta fram vår egen svenska motsvarighet, travsporten, riktar vi blicken mot samtiden och utforskar den genom sportens unika kultur och uttryck.”
Johanna Åberg, marknadschef på ATG, uttrycker en förhoppning om att utställningen ska väcka intresse för travsporten. Installationen markerar även 100-årsjubileet för Svensk Travsport och skildrar dess utveckling från den första banan Jägersro.
Tomas Fyhr, marknads- och kommunikationschef på Svensk Travsport, påpekar:
”Över 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en folkrörelse som många förknippar med tradition, passion och gemenskap. Med installationen lyckas vi både fånga och förmedla den känslan och det känns hedervärt.”