X
Nordic region's business magazine • oktober 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Polestar förändrar sin marknadsstrategi med fokus på lokal närvaro

Publicerad oktober 23, 2025

Polestar förstärker sitt samarbete med lokala återförsäljare, vilket innebär att bolagets marknadsföring närmar sig kunderna på ett nytt sätt.


– Vi kommer att synas i en annan kontext än tidigare, säger hon.


Elbilstillverkaren har nu knutit till sig tolv partners på 23 olika platser i Sverige, vilket gör deras återförsäljarnät till det största i Europa.


– Sverige är hemmamarknad av en anledning, vi har den största tillgängligheten, säger hon.


Den nya försäljningsmodellen medför att marknadsföringen också måste anpassas för att öka lokal närvaro.


– Marknadsföringen ska också vara nära kunden och driva trafik och intresse till våra återförsäljare, både digitalt och fysiskt, säger hon.


Som en del av sin strategi har Polestar anställt en ny marknadschef, vars ansvar inkluderar att stärka varumärket och öka försäljningen.


– I dag är vi mer affärsnära för att maximera försäljningen. Men det ska inte ske på bekostnad av varumärke och kännedom, utan vara en kommersiell helhet, säger hon.


För närvarande är Polestar involverad i en pitch för att välja en ny reklambyrå. Tidigare samarbetade de med Forsman & Bodenfors, men nu utvecklar en global inhousebyrå deras huvudsakliga varumärkeskommunikation.


Uppdraget för den nya byrån kommer att fokusera på att anpassa centrala kampanjer för den svenska marknaden och arbeta med lokala försäljningsinsatser och event.


– Vi söker efter en byrå som även har den strategiska höjden, säger hon.


Pitchen beräknas avslutas i december med en start för det nya uppdraget redan den 1 januari. Under det första kvartalet ska de första anpassningarna lanseras.


Polestar planerar också för kommande event parallellt med varumärkesbyggande kampanjer.


– Vi kommer att synas i en annan kontext än tidigare, jag tror att man kommer att uppleva att vi gör mer och finns närmare kunden, säger hon.


Totalt har Polestar sålt 44 482 bilar under årets första nio månader, vilket innebär en ökning med 36 procent. Trots denna tillväxt kämpar bolaget med stora förluster.


– Vårt mål är att bidra till försäljningen och en lönsam tillväxt, men samtidigt att bygga kännedom och en stabil grund för varumärket, säger hon.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.