Polestar förändrar sin marknadsstrategi med fokus på lokal närvaro
Publicerad oktober 23, 2025
Publicerad oktober 23, 2025

Polestar förstärker sitt samarbete med lokala återförsäljare, vilket innebär att bolagets marknadsföring närmar sig kunderna på ett nytt sätt.
– Vi kommer att synas i en annan kontext än tidigare, säger hon.
Elbilstillverkaren har nu knutit till sig tolv partners på 23 olika platser i Sverige, vilket gör deras återförsäljarnät till det största i Europa.
– Sverige är hemmamarknad av en anledning, vi har den största tillgängligheten, säger hon.
Den nya försäljningsmodellen medför att marknadsföringen också måste anpassas för att öka lokal närvaro.
– Marknadsföringen ska också vara nära kunden och driva trafik och intresse till våra återförsäljare, både digitalt och fysiskt, säger hon.
Som en del av sin strategi har Polestar anställt en ny marknadschef, vars ansvar inkluderar att stärka varumärket och öka försäljningen.
– I dag är vi mer affärsnära för att maximera försäljningen. Men det ska inte ske på bekostnad av varumärke och kännedom, utan vara en kommersiell helhet, säger hon.
För närvarande är Polestar involverad i en pitch för att välja en ny reklambyrå. Tidigare samarbetade de med Forsman & Bodenfors, men nu utvecklar en global inhousebyrå deras huvudsakliga varumärkeskommunikation.
Uppdraget för den nya byrån kommer att fokusera på att anpassa centrala kampanjer för den svenska marknaden och arbeta med lokala försäljningsinsatser och event.
– Vi söker efter en byrå som även har den strategiska höjden, säger hon.
Pitchen beräknas avslutas i december med en start för det nya uppdraget redan den 1 januari. Under det första kvartalet ska de första anpassningarna lanseras.
Polestar planerar också för kommande event parallellt med varumärkesbyggande kampanjer.
– Vi kommer att synas i en annan kontext än tidigare, jag tror att man kommer att uppleva att vi gör mer och finns närmare kunden, säger hon.
Totalt har Polestar sålt 44 482 bilar under årets första nio månader, vilket innebär en ökning med 36 procent. Trots denna tillväxt kämpar bolaget med stora förluster.
– Vårt mål är att bidra till försäljningen och en lönsam tillväxt, men samtidigt att bygga kännedom och en stabil grund för varumärket, säger hon.