X
Nordic region's business magazine • augusti 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Petter Hederstedt: Från grekisk byrå till digital plattform för löpararrangemang

Publicerad augusti 16, 2025

Petter Hederstedt, en entreprenör med en färgstark bakgrund, har grundat Pace Sports för att digitalisera arrangemang inom löpning. Tidigare drev han en byrå i Grekland och tillbringade tid i gig-ekonomins framkant. I ett samtal tar han oss genom sin resa, från tidiga startups till dagens utmaningar och möjligheter.


Under sin tid på MTG:s traineeprogram, från 2005 till 2006, väcktes Hederstedts entreprenörsanda. Han och en kollega startade en plattform som liknade en digital reseguide.

”Det var väldigt spännande, men väldigt svårt”, säger han. Trots tidiga utmaningar lärde han sig mycket om kommunikation.


Efter att ha flyttat till Thessaloniki insåg han behovet av marknadsföringstjänster för lokala företag. Hederstedt startade en byrå fokuserad på content marketing.

”Vi hade redan mycket av kompetensen genom vår resesajt”, säger han. Men det digitala landskapet var fortfarande omoget, vilket gjorde det svårt att hitta kvalificerad personal.


Hederstedt reflekterar över skillnaderna mellan att driva företag i Sverige och Grekland.

”Grekerna är ett fantastiskt folk, men de kanske inte är kända för just digital innovation”, konstaterar han. Under eurokrisen upplevde han svåra tider, men lärde sig vikten av att fokusera på kunder och innovativa lösningar.


År 2014 återförenades Hederstedt med sin tidigare kollega och lanserade Universal Avenue, med en idé att stödja företag i gig-ekonomin.

”Det var betydligt enklare att skapa intresse för det nya bolaget”, säger han om framgången, som inkluderade betydande investeringar från riskkapital.


Pace Sports, som grundades under pandemin, fokuserar på att hjälpa arrangörer digitalisera sina evenemang.

”Nu sägs det att ungefär en tredjedel av alla motionslöpare upptäckte löpningen under pandemin”, säger Hederstedt. Detta har gjort löpare till en attraktiv målgrupp för varumärken.


Med en plattform som engagerar deltagarna kan arrangörer och varumärken nå sina mål bättre.

”Vi anser att en eventupplevelse borde kunna formas på ett liknande sätt”, framhåller han, inspirerad av hur språkappar gamifierar lärande.


Pace Sports siktar på att utmana traditionell sponsring och förlänga kommunikationstiden med deltagarna.

”För mindre arrangörer kan det vara svårt att vara attraktiv för sponsorer”, förklarar han. Men deras portfölj med lopp skapar nya möjligheter för varumärken.


Trots utmaningar i en säsongsbetonad bransch växer Pace Sports snabbt.

”Vi är nu mycket nära svarta siffror”, avslutar Hederstedt, med ambitioner att expandera i Europa.

Mest lästa
  1. Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

  2. Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

  3. Behovet av en mer omfattande kulturkanon

Fler intressanta artiklar

Coca-Cola anpassar sig efter globala trender

Publicerad september 11, 2025

I takt med den negativa uppfattningen om amerikanska varumärken så förändrar flera företag sina strategier. Coca-Cola marknadsförs nu som en ”tysk produkt” i Tyskland. Företaget har lanserat en ny kampanj…

Stagwell ställer in London-festival av säkerhetsskäl

Publicerad september 11, 2025

Stagwell har beslutat att skjuta upp sin planerade festival i London efter uppgifter om deras samarbete med Israels utrikesdepartement, vilket har lett till kritik på sociala medier. I ett e-postmeddelande…

Kampanj för att öka medvetenhet om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst lanserar Kid Collective en kampanj för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Denna kommunikation är inriktad på anställda inom kommun och region. I…

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna…

Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa…

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för…

Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

Publicerad september 11, 2025

Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill…

Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Publicerad september 10, 2025

Med ett år kvar till valet inleder Moderaterna sin kampanj för att återfå kontrollen i Stockholm. Under namnet ”Vi står upp för Stockholm” fokuserar kampanjen på huvudstadens särskilda egenskaper och…

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.