X
Nordic region's business magazine • augusti 16, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Petter Andréasson: En pr-veteran med passion för kreativitet och Stockholm

Publicerad augusti 16, 2025

I en utförlig intervju med Resumé delar Petter Andréasson med sig av sin karriär från politiken till pr-branschen, där han har skapat uppmärksammade kampanjer. – Jag brinner för Stockholm och tycker att de har misskött sitt varumärke, säger han.

Andréasson, som började sin bana när pressmeddelanden skrevs på skrivmaskin, har sett hur branschen förändrats med digitaliseringen. Vid 70 års ålder säljer han sina aktier och blir senior rådgivare.

Den nya vd:n, Daniel Claesson, beskriver Andréasson som en optimist och en unik ledare som skapar en familjär atmosfär på arbetsplatsen.
– Det händer alltid något kring Petter, säger han.

Med 38 år i branschen har han en gedigen erfarenhet, från att lansera Socialdemokraternas logotyp till att driva en byrå i Ryssland. Han minns särskilt när han lurade Aftonbladet och CNN med ett aprilskämt om Ryanair.

När han även startade Stockholms vattenfestival vill han nu skapa ett nytt evenemang för att öka stadens attraktionskraft.
– Det saknas ett sammanhållet evenemang som kan sätta staden på kartan, säger han.

Andréassons väg in i pr-världen började genom sitt engagemang i SSU och som kommunikationsstrateg i Socialdemokraterna under 1970-talet. Han minns hur politikens kommunikation hade ett försprång gentemot medierna.

Han reflekterar över hur medierna har förändrats över tid.
– Nu sker ytterligare ett skifte där Donald Trump banar väg för ett tillvägagångssätt att styra agendan 24/7, säger han.

År 1987 startade han sin pr-byrå, med fokus på medierelationer.
– Man fick jobba hårt, säger han, och påpekar att journalistkåren länge såg kommersiell kommunikation som något negativt.

Andréasson minns sin första stora kampanj för Compaq Computers, där han lyckades få Larry Hagman från Dallas att delta i lanseringen.
– Det är ett tankesätt jag hämtat från politiken, säger han om sin strategi.

Enligt honom har kunskapen om pr ökat, och kraven har blivit högre.
– Det krävs ett bredare perspektiv än bara medierelationer, säger han.

Andréasson ser kreativitet som sin främsta egenskap.
– Jag har alltid varit förbannat kreativ, säger han och berättar om sin konstnärliga bakgrund.

Trots att han lämnar byrån fortsätter han att bidra till socialdemokratiska partier.
– Det har varit viktigt att mobilisera de egna rösterna, säger han.

Som en av de största utmaningarna nämner han kontantfrågan, där han och hans byrå kämpat i över ett decennium.
– Det var en sanslös uppförsbacke, säger han.

Genom att hitta nya vinklar lyckades de göra frågan aktuell.
– Vändpunkten kom när det digitala utanförskapet blev tydligt, säger han.

Andréasson har också tackat nej till vissa uppdrag, inklusive Herbalife och Turkiet.
– Man får avgöra från fall till fall, säger han.

Han är skeptisk till det föreslagna lobbyregistret och menar att det inte kommer att göra någon skillnad.
– Det krånglar bara till det, anser han.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.