X
Nordic region's business magazine • augusti 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Petter Andréasson: En pr-veteran med passion för kreativitet och Stockholm

Publicerad augusti 16, 2025

I en utförlig intervju med Resumé delar Petter Andréasson med sig av sin karriär från politiken till pr-branschen, där han har skapat uppmärksammade kampanjer. – Jag brinner för Stockholm och tycker att de har misskött sitt varumärke, säger han.

Andréasson, som började sin bana när pressmeddelanden skrevs på skrivmaskin, har sett hur branschen förändrats med digitaliseringen. Vid 70 års ålder säljer han sina aktier och blir senior rådgivare.

Den nya vd:n, Daniel Claesson, beskriver Andréasson som en optimist och en unik ledare som skapar en familjär atmosfär på arbetsplatsen.
– Det händer alltid något kring Petter, säger han.

Med 38 år i branschen har han en gedigen erfarenhet, från att lansera Socialdemokraternas logotyp till att driva en byrå i Ryssland. Han minns särskilt när han lurade Aftonbladet och CNN med ett aprilskämt om Ryanair.

När han även startade Stockholms vattenfestival vill han nu skapa ett nytt evenemang för att öka stadens attraktionskraft.
– Det saknas ett sammanhållet evenemang som kan sätta staden på kartan, säger han.

Andréassons väg in i pr-världen började genom sitt engagemang i SSU och som kommunikationsstrateg i Socialdemokraterna under 1970-talet. Han minns hur politikens kommunikation hade ett försprång gentemot medierna.

Han reflekterar över hur medierna har förändrats över tid.
– Nu sker ytterligare ett skifte där Donald Trump banar väg för ett tillvägagångssätt att styra agendan 24/7, säger han.

År 1987 startade han sin pr-byrå, med fokus på medierelationer.
– Man fick jobba hårt, säger han, och påpekar att journalistkåren länge såg kommersiell kommunikation som något negativt.

Andréasson minns sin första stora kampanj för Compaq Computers, där han lyckades få Larry Hagman från Dallas att delta i lanseringen.
– Det är ett tankesätt jag hämtat från politiken, säger han om sin strategi.

Enligt honom har kunskapen om pr ökat, och kraven har blivit högre.
– Det krävs ett bredare perspektiv än bara medierelationer, säger han.

Andréasson ser kreativitet som sin främsta egenskap.
– Jag har alltid varit förbannat kreativ, säger han och berättar om sin konstnärliga bakgrund.

Trots att han lämnar byrån fortsätter han att bidra till socialdemokratiska partier.
– Det har varit viktigt att mobilisera de egna rösterna, säger han.

Som en av de största utmaningarna nämner han kontantfrågan, där han och hans byrå kämpat i över ett decennium.
– Det var en sanslös uppförsbacke, säger han.

Genom att hitta nya vinklar lyckades de göra frågan aktuell.
– Vändpunkten kom när det digitala utanförskapet blev tydligt, säger han.

Andréasson har också tackat nej till vissa uppdrag, inklusive Herbalife och Turkiet.
– Man får avgöra från fall till fall, säger han.

Han är skeptisk till det föreslagna lobbyregistret och menar att det inte kommer att göra någon skillnad.
– Det krånglar bara till det, anser han.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.