Petter Andréasson: En pr-veteran med passion för kreativitet och Stockholm
Publicerad augusti 16, 2025
Publicerad augusti 16, 2025

I en utförlig intervju med Resumé delar Petter Andréasson med sig av sin karriär från politiken till pr-branschen, där han har skapat uppmärksammade kampanjer. – Jag brinner för Stockholm och tycker att de har misskött sitt varumärke, säger han.
Andréasson, som började sin bana när pressmeddelanden skrevs på skrivmaskin, har sett hur branschen förändrats med digitaliseringen. Vid 70 års ålder säljer han sina aktier och blir senior rådgivare.
Den nya vd:n, Daniel Claesson, beskriver Andréasson som en optimist och en unik ledare som skapar en familjär atmosfär på arbetsplatsen. 
– Det händer alltid något kring Petter, säger han.
Med 38 år i branschen har han en gedigen erfarenhet, från att lansera Socialdemokraternas logotyp till att driva en byrå i Ryssland. Han minns särskilt när han lurade Aftonbladet och CNN med ett aprilskämt om Ryanair.
När han även startade Stockholms vattenfestival vill han nu skapa ett nytt evenemang för att öka stadens attraktionskraft. 
– Det saknas ett sammanhållet evenemang som kan sätta staden på kartan, säger han.
Andréassons väg in i pr-världen började genom sitt engagemang i SSU och som kommunikationsstrateg i Socialdemokraterna under 1970-talet. Han minns hur politikens kommunikation hade ett försprång gentemot medierna.
Han reflekterar över hur medierna har förändrats över tid. 
– Nu sker ytterligare ett skifte där Donald Trump banar väg för ett tillvägagångssätt att styra agendan 24/7, säger han.
År 1987 startade han sin pr-byrå, med fokus på medierelationer. 
– Man fick jobba hårt, säger han, och påpekar att journalistkåren länge såg kommersiell kommunikation som något negativt.
Andréasson minns sin första stora kampanj för Compaq Computers, där han lyckades få Larry Hagman från Dallas att delta i lanseringen. 
– Det är ett tankesätt jag hämtat från politiken, säger han om sin strategi.
Enligt honom har kunskapen om pr ökat, och kraven har blivit högre. 
– Det krävs ett bredare perspektiv än bara medierelationer, säger han.
Andréasson ser kreativitet som sin främsta egenskap. 
– Jag har alltid varit förbannat kreativ, säger han och berättar om sin konstnärliga bakgrund.
Trots att han lämnar byrån fortsätter han att bidra till socialdemokratiska partier. 
– Det har varit viktigt att mobilisera de egna rösterna, säger han.
Som en av de största utmaningarna nämner han kontantfrågan, där han och hans byrå kämpat i över ett decennium. 
– Det var en sanslös uppförsbacke, säger han.
Genom att hitta nya vinklar lyckades de göra frågan aktuell. 
– Vändpunkten kom när det digitala utanförskapet blev tydligt, säger han.
Andréasson har också tackat nej till vissa uppdrag, inklusive Herbalife och Turkiet. 
– Man får avgöra från fall till fall, säger han.
Han är skeptisk till det föreslagna lobbyregistret och menar att det inte kommer att göra någon skillnad. 
– Det krånglar bara till det, anser han.