X
Nordic region's business magazine • oktober 28, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Pappor får en framträdande plats i svensk reklam

Publicerad oktober 28, 2025

Mediekompaniet har sedan 2019 genomfört en omfattande analys kallad Rättvisaren, som granskar representationen inom reklam och publik. Den senaste studien visar en märkbar förändring sedan 2020: pappor framställs nu som tydligare och mer aktiva karaktärer i familjesammanhang.


Över en period av fem år har pappors närvaro i reklam ökat markant, och de har gått från att vara knappt representerade till att nu dominera. År 2025 är pappor bättre integrerade och visas med större närhet och aktivt deltagande.


Mammorna har även de fått nya roller, som framställs på ett lekfullt och engagerat sätt, till skillnad från tidigare där de oftare visades som stillsamma omsorgspersoner. Reklamen i dag illustrerar även ensamstående föräldrar, vilket utmanar den traditionella kärnfamiljsmodellen.


– Förändringarna vi ser är en del av en större mångfald i hur familjer och föräldrar framställs. Reklamen är inte lika fast i gamla könsroller längre, utan mamma- och papparollerna delas upp och känns mer representativa för verkligheten där vi ser en ökad jämställdhet. Samtidigt finns det mycket kvar att göra på andra områden. Föräldrar med större kroppar och samkönade föräldraskap är fortfarande nästan helt frånvarande, säger hon.


Trots dessa framsteg har utseendet på papporna inte förändrats; de flesta har fortfarande skägg. År 2025 visar 57 procent av reklamen kvinnor, en siffra som förblir konstant sedan 2020. Oftast är det unga kvinnor som representeras, medan män visas i en bredare åldersgrupp.


Utöver detta får fler personer mellan 50 och 64 år mer utrymme, men äldre över 65 förblir sällsynta i reklam. Reklamen fortsätter även att undvika att inkludera synliga funktionsnedsättningar, och normalviktiga kroppar dominerar fortfarande, enligt Rättvisaren.


Studien har också undersökt allmänhetens identifikation med reklamen. 23 procent av kvinnor och 12 procent av män kan relatera till den reklam de ser, medan hela 65 procent av allmänheten sällan eller aldrig känner igen sig.

Mest lästa
  1. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

  2. Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

  3. Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Fler intressanta artiklar

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Stockholm Exergi introducerar nytt koncept för gemensam energi

Publicerad oktober 29, 2025

Stockholm Exergi presenterar i samarbete med Jung kampanjen ”Vår stad. Vår energi.” som belyser den gemensamma kraften mellan människor och staden. Målet är att positionera Stockholm Exergi som en central…
AI hjärna

Dentsu rapporterar om dataläckage – säkerhetshot mot personalen

Publicerad oktober 29, 2025

Dentsu, det globala nätverket för reklam och media, har bekräftat en allvarlig säkerhetsincident som drabbat konsult- och databolaget Merkle. Denna läcka har resulterat i att känsliga filer, inklusive information om…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.