X
Nordic region's business magazine • september 10, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta känner de ansvariga för varumärket sig trygga. & Other Stories, en av H&M Groups framstående varumärken, har sedan sin lansering 2013 blivit ett inslag på både den svenska och internationella modescenen.


Varumärket fokuserar på att erbjuda modern design, hög kvalitet och priser som är tillgängliga för många. De har över 70 fysiska butiker globalt och en stark online-närvaro där de satsar på kampanjer, webbdesign och nyhetsbrev. Den senaste höstkampanjen, ledd av den nya kreativa chefen, markerar en förändring i designkonceptet och lanseras i samband med den nya logotypen, som också är framtagen av denne ansvarige.


Den nya logotypen är betydligt mer avskalad jämfört med den tidigare, som hade ett mer personligt och handskrivet uttryck. Karin Vesterlund, varumärkes- och marknadschef på & Other Stories, förklarar att detta byte återspeglar märkets nya riktning.
– Målet har varit att skapa en logotyp som kan leva länge, känns tydlig och tidlös men ändå har ett subtilt unikt uttryck, säger hon.


Den nya kollektionen, inspirerad av stilar från 1970-, 80- och 90-talen, har också en nostalgisk känsla som återspeglas i logotypens klassiska skrivmaskinstypsnitt. Under de senaste åren har en trend märkts där fler varumärken förenklar sina logotyper, delvis för att de avskalade versionerna fungerar bättre digitalt. Denna trend blev särskilt påtaglig i slutet av 2010-talet då många lyxvarumärken bytte till liknande minimalistiska designer, något som har fått kritik för att göra logotyperna mer generiska och identitetslösa.


Karin Vesterlund uttrycker att hon inte är orolig över potentiella reaktioner på förändringen och betonar sin tro på den nya visuella identiteten.
– Med ett lojalt och engagerat community som & Other Stories är det naturligt att många har åsikter. För oss handlar det om mer än en logotyp, det är ett uttryck för varumärkets utveckling framåt, säger hon.

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.