Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender
Publicerad november 3, 2025
Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste statistiken från Kantar. I september var Ica den ledande annonsören, men rapporterade en minskning av medieinvesteringarna med nära elva procent, vilket ledde till 108,7 miljoner kronor.
Svenska Spels lotteriverksamhet, Tur, expanderade däremot kraftigt och ökade sina medieinvesteringar med nästan 150 procent i början av hösten. Av de 30 största annonsörerna ökade Tradera och Svenska Kyrkan sina investeringar mest, särskilt i samband med kyrkovalet den 21 september.
Buccone Trading Limited, ett spelbolag från Malta, har även ökat sina medieinvesteringar kraftigt efter omregleringen av spelmarknaden. I september visade företaget den största procentuella ökningen bland annonsörerna, enligt Kantar. Sektorer som rese- och fordonsindustrin har också ökat sina investeringar under samma månad.
Noterbart är att Kindred har minskat sina medieinvesteringar mest i september, trots sponsoravtal i Allsvenskan. Coop och andra aktörer inom livsmedelssektorn har också dragit ner på sina investeringar, med Shark Ninja som det mest extrema exemplet som minskade till noll från 9,6 miljoner kronor.
Totalt har 37 företag med bruttoinvesteringar över en miljon kronor under september 2024 dragit ner till noll. Kända varumärken som Airtours, EQT och Meda återfinns bland dessa. Inom dagligvaruhandeln minskade medieinvesteringarna som helhet, trots att Willys och Citygross visade positiva siffror.
Flertalet lågprisaktörer, såsom Amazon.se och Temu, har ökat sina medieinvesteringar, medan etablerade kedjor som Ikea och Elgiganten har minskat. Flera nordiska e-handlare har dragit ner, men globala marknadsplatser fortsätter att växa.
Branscher med stark tillväxt
Rese- och turistsektorn uppvisar den största ökningen, med TUI som stiger med 2 609 procent och andra företag som Apollo Resor och SAS också visar betydande uppgångar. Branschen tycks se positiva signaler i marknaden och utnyttjar hösten för att locka konsumenter.
Spel- och bettingmarknaden har även sett en ökning, särskilt bland svenska företag, medan Maltabaserade företag är mer försiktiga. Energimarknaden är en annan optimistisk sektor, där Vattenfall ökar sina investeringar med 52 procent, delvis tack vare en kampanj med Samuel L. Jackson.
Branscher med minskade investeringar
Inom telekom är det endast Telia som ökar sina investeringar under perioden. Inom finansiella tjänster ser de etablerade aktörerna en minskning, med undantag för Folksam som ökar med 35 procent. Låneförmedlare som Lendo och Sambla ökar sina investeringar, efter en lång nedgång.
Premium- och nischmärken går emot trenden på bilmarknaden, där volym- och familjemärken står inför minskande annonsinvesteringar.