X
Nordic region's business magazine • november 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste statistiken från Kantar. I september var Ica den ledande annonsören, men rapporterade en minskning av medieinvesteringarna med nära elva procent, vilket ledde till 108,7 miljoner kronor.


Svenska Spels lotteriverksamhet, Tur, expanderade däremot kraftigt och ökade sina medieinvesteringar med nästan 150 procent i början av hösten. Av de 30 största annonsörerna ökade Tradera och Svenska Kyrkan sina investeringar mest, särskilt i samband med kyrkovalet den 21 september.


Buccone Trading Limited, ett spelbolag från Malta, har även ökat sina medieinvesteringar kraftigt efter omregleringen av spelmarknaden. I september visade företaget den största procentuella ökningen bland annonsörerna, enligt Kantar. Sektorer som rese- och fordonsindustrin har också ökat sina investeringar under samma månad.


Noterbart är att Kindred har minskat sina medieinvesteringar mest i september, trots sponsoravtal i Allsvenskan. Coop och andra aktörer inom livsmedelssektorn har också dragit ner på sina investeringar, med Shark Ninja som det mest extrema exemplet som minskade till noll från 9,6 miljoner kronor.


Totalt har 37 företag med bruttoinvesteringar över en miljon kronor under september 2024 dragit ner till noll. Kända varumärken som Airtours, EQT och Meda återfinns bland dessa. Inom dagligvaruhandeln minskade medieinvesteringarna som helhet, trots att Willys och Citygross visade positiva siffror.


Flertalet lågprisaktörer, såsom Amazon.se och Temu, har ökat sina medieinvesteringar, medan etablerade kedjor som Ikea och Elgiganten har minskat. Flera nordiska e-handlare har dragit ner, men globala marknadsplatser fortsätter att växa.


Branscher med stark tillväxt


Rese- och turistsektorn uppvisar den största ökningen, med TUI som stiger med 2 609 procent och andra företag som Apollo Resor och SAS också visar betydande uppgångar. Branschen tycks se positiva signaler i marknaden och utnyttjar hösten för att locka konsumenter.


Spel- och bettingmarknaden har även sett en ökning, särskilt bland svenska företag, medan Maltabaserade företag är mer försiktiga. Energimarknaden är en annan optimistisk sektor, där Vattenfall ökar sina investeringar med 52 procent, delvis tack vare en kampanj med Samuel L. Jackson.


Branscher med minskade investeringar


Inom telekom är det endast Telia som ökar sina investeringar under perioden. Inom finansiella tjänster ser de etablerade aktörerna en minskning, med undantag för Folksam som ökar med 35 procent. Låneförmedlare som Lendo och Sambla ökar sina investeringar, efter en lång nedgång.


Premium- och nischmärken går emot trenden på bilmarknaden, där volym- och familjemärken står inför minskande annonsinvesteringar.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.