X
Nordic region's business magazine • oktober 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som uppgår till 143 miljarder kronor, behöver godkännas av EU innan affären kan gå igenom.

Spekulationer har flödat kring DDB:s framtid, med uppgiftslämnare som talar om nedläggning eller drastisk nedbantning. DDB, som grundades 1949, har idag 90 kontor i 40 länder och har varit ett av Omnicoms tre huvudvarumärken, tillsammans med BBDO och TBWA.

Enligt flera källor planerar Omnicom att låta McCann ta över som det tredje huvudvarumärket. DDB:s framtida roll är för närvarande otydlig. Omnicom kommenterar situationen och säger:

”Vi kan meddela att vi, när det gäller våra varumärken, genomför en noggrann och väl avvägd process för att säkerställa att vi har de allra bästa lösningarna för framtiden – både för oss själva och för våra kunder. Denna inställning präglar allt vi gör i våra framtida planer”, säger hon.

Vejpföretaget Vont AB har fått ett förbudsföreläggande från Konsumentombudsmannen för deras marknadsföring av e-cigaretter. Företaget påstod att användning av vejp med nikotin skulle vara fördelaktigt för hälsan. Dessutom förbjuds de att använda rabatterade priser och erbjudanden som kan vilseleda konsumenter.

Enligt myndigheten bryter marknadsföringen mot lagen om tobak och liknande produkter. Vont hotas nu av ett vite på 1 miljon kronor om de inte följer förbudet.

Marknadsföring på Reddit har ökat i popularitet, delvis på grund av att flera AI-söktjänster, inklusive Chat GPT och Google Gemini, hänvisar till Reddittrådar i sina resultat. Reddit självt har slutit avtal med dessa tjänster för att använda deras material.

Enligt Reddits pitchmaterial uppmanas annonsörer att

”omfamna att göra reklam för produkter som kan skapa organiska konversationer”, säger hon.

Volkswagen har introducerat en ny funktion där reklam för snabbmatsrestauranger och laddstationer visas i bilens infotainmentsystem. Dessa annonser, som kallas ”live-rekommendationer”, kräver att föraren aktivt väljer att få dem.

En We Connect-licens, som är avgiftsbelagd, krävs för att använda denna funktion. Syftet är att underlätta för föraren att hitta destinationer baserat på bilens aktuella situation.

”Om till exempel bilens räckvidd minskar får man i god tid rekommendation om platser att tanka på”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.

Mest lästa
  1. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

  2. Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

  3. Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Fler intressanta artiklar

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Stockholm Exergi introducerar nytt koncept för gemensam energi

Publicerad oktober 29, 2025

Stockholm Exergi presenterar i samarbete med Jung kampanjen ”Vår stad. Vår energi.” som belyser den gemensamma kraften mellan människor och staden. Målet är att positionera Stockholm Exergi som en central…
AI hjärna

Dentsu rapporterar om dataläckage – säkerhetshot mot personalen

Publicerad oktober 29, 2025

Dentsu, det globala nätverket för reklam och media, har bekräftat en allvarlig säkerhetsincident som drabbat konsult- och databolaget Merkle. Denna läcka har resulterat i att känsliga filer, inklusive information om…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.