Omnicoms förvärv av IPG godkänt av EU och nya reklamtävlingar i fokus
Publicerad november 25, 2025
Publicerad november 25, 2025

EU har nu gett sitt ovillkorliga godkännande för Omnicoms förvärv av IPG, värt 13,5 miljarder dollar. Affären, som förväntas avslutas på onsdag, bedöms inte leda till konkurrensproblem på marknaden. Detta framgår av ett gemensamt pressmeddelande från de involverade företagen.
Samtidigt har det rapporterats att Havas har uttryckt intresse för att förvärva WPP, ett påstående som dock förnekades av den franska reklamjätten. Japanska Dentsu överväger också att sälja sin internationella verksamhet, enligt uppgifter från Financial Times.
Transaktionen mellan Omnicom och IPG sker genom en aktiebytesaffär där IPGs aktieägare kommer att erhålla 0,344 aktier i Omnicom för varje aktie de äger. Efter affären kommer Omnicom att äga 60,6 procent av det nya företaget, medan IPGs aktieägare får 39,4 procent.
Finland har också lanserat en ny reklamtävling,