X
Nordic region's business magazine • oktober 31, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till att McCann får en mer framträdande roll. Tre branschexperter diskuterar eventuella konsekvenser av denna utveckling.


Det kan bli ett offer i förhandlingarna.

”Skulle vara en förlust för hela branschen”, säger hon.

”Kanske har det som varumärket representerade förr urvattnats”, tillägger hon.
Andreas Dahlqvist säger: ”Vår verksamhet betraktas som ett flaggskepp.”


Med avslutandet av Omnicoms förvärv av IPG kan en ny stor aktör ta form på den globala marknaden. Branschpress rapporterar om att DDB kan pensioneras till förmån för McCann, som tillhör IPG. Omnicom har varken bekräftat eller förnekat detta men säger:

”Vi kan meddela att vi, när det gäller våra varumärken, genomför en noggrann och väl avvägd process för att säkerställa att vi har de allra bästa lösningarna för framtiden – både för oss själva och för våra kunder.”


Journalisten Carin Fredlund minns hur det en gång verkade otänkbart att en svensk byrå skulle ingå i ett internationellt nätverk. DDB köpte Falk & Pihl 1981, vilket sågs som en stor möjlighet. Nätverket fortsatte med förvärv av Carlson & Broman och Paradiset. DDB Stockholm grundades 2004 och bytte namn till Nord DDB 2017.

”Utan att känna till Omnicoms/IPG:s motiv så är jag förvånad. Det skulle vara ett slöseri med ett otroligt starkt byråvarumärke”, säger hon.


Björn Rietz, som grundade Paradiset, betonar att DDB har stått för kreativ reklam.

”Bill Bernbach är på många sätt den kreativa reklamens upphovsman. DDB stod för en unik kombination av reklamförståelse och business.”


Rietz konstaterar att DDB har hållit sig starkt, trots osäkerhet om varumärkets framtid. Pia Grahn, med erfarenhet från McCann, uttrycker att DDB:s storlek är imponerande men att många byråer har försvunnit genom åren.

”DDB är ett välkänt och stort varumärke, men å andra sidan har det historiskt funnits många stora byrånamn som försvunnit”, säger hon.


Med tanke på den pågående varumärkeskonsolideringen inom branschen verkar det troligt att DDB kan få konkurrens från McCann. Grahn påpekar att holdingbolagen ofta måste göra svåra val.

”DDB är inte ett nätverk på dekis, tvärtom vann de ”Cannes Lions Network of the year” i somras.”


Carin Fredlund ställer frågan om varumärkens betydelse har urholkats inom stora företag.

”Man kan ju lära sig av Adidas och P&G:s misstag när de satsade alltför mycket på försäljningsdrivande kommunikation.”


Grahn menar att fokus i förhandlingar är på kunderna och deras behov.

”Det finns alltid en större tanke bakom, där man koordinerar nätverken för framtida affärer.” Nord DDB är Sveriges starkaste reklambyrå, och Dahlqvist har gjort ett aktivt arbete för att återfå sin position efter svackan under 2010-talet.

”DDB står för en hög ambitionsnivå”, säger hon.


Om DDB byts ut till McCann skulle det kunna påverka hela branschen.

”Det skulle vara en förlust för en hel bransch. DDB står för den absoluta branschtoppen”, säger Carin Fredlund. ”Ett namnbyte kan glömmas bort snabbt, men det kommer att kännas knivigt för medarbetare.”


Marknaden för reklam byråer i Norden präglas av förändringar, och DDB är ett större varumärke än McCann. Efter en konkurs 2023 har McCann återetablerat sig och har för avsikt att återvända starkt.

”Vi har ett starkt rykte hos våra nyckelkunder”, säger Markus Förberg.


Grahn noterar att en sammanslagning kan vara tuff på en marknad med starka varumärken.

”Det är sällan man gör undantag, men förändringar sker sällan över en natt.”


Andreas Dahlqvist bekräftar i ett mejl till Resumé att affären ännu inte är godkänd av EU, och Nord DDB kan inte kommentera spekulationerna.

”Däremot kan jag bekräfta att vår verksamhet betraktas som ett av Omnicoms flaggskepp och kommer att skyddas.”

Mest lästa
  1. Ulrika Ek lämnar sitt uppdrag på Relatable

  2. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  3. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

Fler intressanta artiklar

Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Publicerad december 19, 2025

Den avslutande delen av Debrief-podden är nu här. I det senaste avsnittet tas flera intressanta ämnen upp. ✔ En djuplodande berättelse om reklamaren bakom den berömda Rudolf, med en röd…

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.