Omnicoms affär med IPG godkänns med nya krav
Publicerad september 29, 2025
Publicerad september 29, 2025

Den amerikanska konkurrensmyndigheten FTC har godkänt Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) för 13,5 miljarder dollar, men med strängare regler. En av de mest centrala bestämmelserna som ingår i den slutliga överenskommelsen är att Omnicom inte får neka annonspengar till medier baserat på politiska eller ideologiska skäl, om inte kunden själv uttryckligen begär det.
Beslutet innebär att Omnicom, en av de största reklambyråerna, måste följa dessa nya direktiv för att säkerställa rättvisa villkor för alla publicister. FTC har observerat att stora reklambyråer ibland har koordinerat bojkotter av vissa mediesajter, vilket har lett till minskade annonsintäkter för dessa.
Allerede i juni gav FTC ett villkorat klartecken till affären, där förbudet mot annonsbojkotter förklarades. Nu är beslutet slutgiltigt och kommer även att implementeras globalt.
Förutom FTC:s godkännande har även Storbritanniens konkurrensmyndighet CMA nyligen godkänt affären, medan granskningen från EU fortfarande pågår. FTC har tidigare fördjupat sin antitrustgranskning av Omnicom och IPG.
Omnicom har för avsikt att slutföra affären under andra halvåret 2025, enligt vad som har meddelats i officiella uttalanden.