Olle Lidbom tar ny position på Norstedts, nya ledare för kommunikation och marknadsföring
Publicerad september 24, 2025
Publicerad september 24, 2025

Olle Lidbom, en välkänd profil inom branschen, kommer att axla rollen som operativ chef när Norstedts Förlagsgrupp genomför strukturella förändringar. Efter tio års tjänst som kommunikationschef, kommer han att samarbeta nära med förlagets vd, Linda Säresand, kring områden som affärsutveckling, avtalsförhandlingar, ledarskap, hållbarhet och AI.
I hans ställe som kommunikationschef träder Sara Dobareh in. Hon har tidigare haft ansvar för kommunikation med författare som Denise Rudberg och Liv Strömquist, samt varit involverad i Björn Borgs biografi skriven av hans fru, Patricia Borg. Denna förändring syftar till att stärka stödet för förlagets framgångsrika författare och bygga långsiktiga relationer.
Vidare får Rabén & Sjögren en ny marknadschef, Jenny Edh Jansen, som tidigare har arbetat med kända karaktärer som Alfons Åberg, Mamma Mu och Astrid Lindgrens verk. Hon initierade även Den stora läsutmaningen, ett framgångsrikt branschprojekt. I sin nya position kommer hon att fokusera på att förbättra samarbetet med skolor, bibliotek och andra institutioner som främjar läsning, samt stärka förlagets relationer med externa intressenter.
Både Sara Dobareh och Jenny Edh Jansen tillträder sina nya tjänster den 1 oktober, vilket markerar en ny era för Norstedts och Rabén & Sjögren.