Ökning av medieinvesteringar i november 2024
Publicerad december 9, 2025
Publicerad december 9, 2025

Investeringarna inom mediefältet har ökat med 2,5 procent i november 2024, jämfört med samma tid året innan. Den mest markanta tillväxten ses inom sökannonsering, som har ökat med 48 procent. Totalt beloppade sig reklaminvesteringarna till över 1,3 miljarder kronor under månaden.
Förutom sökannonsering har även medieköp inom bio, podcast, online display och sociala medier ökat.
– Medieinvesteringarna ökade med 2,5 procent i november, motsvarande 33 miljoner kronor. Ackumulerat för året ligger ökningen på totalt 1,5 procent, vilket tyder på en viss optimism bland annonsörerna och en konjunktur som är på väg att vända, säger she says.
Trots den övergripande uppgången har flera traditionella mediekategorier sett minskningar. Dagspress har backat med 20 procent, vilket är den största nedgången för månaden. Även DR/Annonsblad, tidskrifter, tv, utomhusreklam, radio och online video har noterat minskningar.
Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå, kommenterar att tryckta medier har haft en överraskande svag månad med en nedgång om 19 procent, trots Black Friday.
– Det är uppenbart att annonsörer i år valde andra kanaler, säger he says.