X
Nordic region's business magazine • augusti 19, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Ökande sponsorintäkter och utmaningar inom arbetsmarknaden

Publicerad augusti 19, 2025

Damernas fotbolls-EM i somras har slagit rekord med hela 44 miljoner dollar i sponsorintäkter, vilket markerar en betydande utveckling för damidrottens kommersialisering. Enligt Global Data, som skriver om detta, har intresset från sponsorer ökat med 144 procent jämfört med föregående EM 2022. Denna trend visar på damidrottens ökande plats i marknadsföringsstrategier.


I juli uppgick antalet arbetslösa akademiker till över 19 000, vilket är det högsta på 20 år. Prognosen pekar på en fortsatt ökning. Antalet långtidsarbetslösa fortsätter också att öka, enligt månatlig statistik från Akademikernas a-kassa.
– Vi är vana vid att arbetslösheten går upp under sommaren, men dessa siffror är oroväckande, säger hon.


WPP Media har blivit utvald av Mastercard för att hantera deras globala mediekonto efter en omfattande pitch. Detta avslutar ett tioårigt samarbete med Carat.
Den nya partnerskapsformen syftar till att anpassa sig till AI-eran och integrera data inom marknadsföringen. För WPP innebär detta en viktig vinst efter flera tappade kunder.


En undersökning visar att nästan hälften av konsumenterna är skeptiska till varumärkens användning av AI-genererade influencers. 47 procent av de tillfrågade ifrågasätter trovärdigheten i denna marknadsföring.
Över hälften av konsumenterna säger att de har mer förtroende för varumärken som använder riktiga människor.


Zinzino har fått kritik av både Konsumentverket och Miljöförvaltningen för vilseledande hälsopåståenden om sina kosttillskott.
Trots bolagets tillväxt på börsen menar myndigheterna att deras marknadsföring ger en felaktig bild av produkternas effekt på allvarliga sjukdomar. Rättsliga åtgärder kan bli aktuella om problemen inte löses.

Mest lästa
  1. Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

  2. Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

  3. Behovet av en mer omfattande kulturkanon

Fler intressanta artiklar

Coca-Cola anpassar sig efter globala trender

Publicerad september 11, 2025

I takt med den negativa uppfattningen om amerikanska varumärken så förändrar flera företag sina strategier. Coca-Cola marknadsförs nu som en ”tysk produkt” i Tyskland. Företaget har lanserat en ny kampanj…

Stagwell ställer in London-festival av säkerhetsskäl

Publicerad september 11, 2025

Stagwell har beslutat att skjuta upp sin planerade festival i London efter uppgifter om deras samarbete med Israels utrikesdepartement, vilket har lett till kritik på sociala medier. I ett e-postmeddelande…

Kampanj för att öka medvetenhet om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst lanserar Kid Collective en kampanj för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Denna kommunikation är inriktad på anställda inom kommun och region. I…

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna…

Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa…

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för…

Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

Publicerad september 11, 2025

Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill…

Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Publicerad september 10, 2025

Med ett år kvar till valet inleder Moderaterna sin kampanj för att återfå kontrollen i Stockholm. Under namnet ”Vi står upp för Stockholm” fokuserar kampanjen på huvudstadens särskilda egenskaper och…

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.