X
Nordic region's business magazine • oktober 21, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Ökande användning av AI och dess etiska implikationer

Publicerad oktober 21, 2025

AI hjärna

Antalet svenskar som använder AI ökar, vilket skapar oro bland experter om en ny typ av ”fattigdomsporr” i kommunikation från välgörenhetsorganisationer. Nyligen har AI-genererade bilder som visar extrem fattigdom spridits på bildbanker. Dessa bilder har fått kritik för att återupprepa gamla stereotyper om fattigdom.


”Det här används överallt. Vissa använder AI-bilder aktivt, andra vet vi åtminstone experimenterar med dem,” säger hon.


Forskaren vid Institutet för tropikmedicin i Antwerpen påpekar att dessa bilder reproducerar stereotypa motiv. ”Bilderna återskapar den visuella grammatiken för fattigdom: barn med tomma tallrikar, sprucken jord, samma stereotypa motiv,” säger han.


I en kommentar i en vetenskaplig publikation beskriver han fenomenet som ”fattigdomsporr 2.0”.


Enligt nya rapporter från SCB har över en tredjedel av vuxna svenskar, cirka 3,2 miljoner, använt AI-verktyg under de senaste tre månaderna. Användningen har ökat från 25 procent till 37 procent jämfört med föregående år.


Ökningen är mest märkbar bland yngre svenskar, där 67 procent av dem mellan 16 och 24 år rapporterar användning av AI-verktyg. Män använder teknologin oftare än kvinnor, 41 procent av männen jämfört med 33 procent av kvinnorna.


Småföretagare i landet står inför den svåraste konjunkturen på 41 år, med fallande lönsamhet och svårigheter att investera. Enligt Småföretagarbarometern, publicerad av Företagarna, Swedbank och Sparbankernas riksförbund, har endast 77 procent av företagen god lönsamhet, en nedgång från 84 procent föregående år.


22 procent av företagen har svårigheter att få verksamheten att gå ihop, vilket är en ökning från 16 procent året innan. Många företagare är mest oroliga för minskad efterfrågan.


Trots utmaningarna har e-handeln sett en ökning. I september nådde omsättningen 14,5 miljarder kronor, vilket innebär en 11-procentig ökning jämfört med året innan. Svensk Handel konstaterar att detta markerar en vändpunkt efter flera månader av negativ tillväxt.


Amazon Web Services har löst tekniska problem som drabbade flera stora applikationer. Företaget lovar att ge en redogörelse för problemen och deras omfattning.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.