X
Nordic region's business magazine • december 12, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Ökad AI-användning bland stora företag: En ny trend i Sverige

Publicerad december 12, 2025

AI hjärna

Svenska företag anammar allt fler AI-lösningar, med störst användning bland de större företagen. En rapport från SCB visar att 71,9 procent av stora företag använder AI, vilket är betydligt högre än 30,8 procent bland små företag. Detta tyder på att företagets storlek påverkar AI-användningen.


Marknadsföring och försäljning är de främsta syftena med AI-användningen, där 41,7 procent av företagen anger detta som sitt huvudsakliga fokus. Företagsadministration och ledning följer som nästa prioritet med 35,0 procent.


HUI Research förutspår att 2026 kommer att bli ett starkt år för den svenska ekonomin, delvis tack vare den sänkta matmomsen. Det förväntas leda till ökad volymtillväxt i livsmedelsbutiker. William Lindquist på HUI Research säger,

”Under det tredje kvartalet upplevde detaljhandeln den starkaste tillväxten man har gjort sedan 2021. Så det finns en ganska god anledning att vara optimistisk inför framtiden.”


Trots denna optimism kvarstår utmaningar, som hög arbetslöshet och en förväntad ökning av företagskonkurser. Lindquist påpekar att

”det är en fortsatt väldigt stor press på företagen och på företagens lönsamhet, och det skapar ju i sin tur en osäkerhet på hela arbetsmarknaden.”


Konsumenternas prismedvetenhet kvarstår, och lågprishandeln förväntas växa i takt med den förbättrade ekonomiska situationen.


På en annan notis motsätter sig Reddit en ny australisk lag som begränsar sociala medier för personer under 16 år. Företaget argumenterar att lagen innebär

”inkräktande och möjligen osäkra verifikationsprocesser” för både vuxna och minderåriga.


Disney planerar att investera 1 miljard dollar i Open AI för att utveckla en plattform där användare kan skapa egna filmer med deras välkända karaktärer. Amanda Törner rapporterar att

”Sora-användare ska kunna skapa innehåll med mer än 200 karaktärer från Disney, Marvel, Pixar och Star Wars.”


I nyheterna har AI-arkitekterna utsetts till årets person av Time, vilket är en erkännande av deras inflytande. Chefredaktören skriver,

”Vi erkänner en kraft som dominerat årets rubriker, på gott och ont.” Detta visar på AI:s betydelse i samhället idag.


Utmärkelsen har funnits sedan 1927 och tidigare pristagare inkluderar Donald Trump och Greta Thunberg, vilket ger en känsla av det stora intresset för AI och dess utveckling.

Mest lästa
  1. Framtiden för berättande i en digital värld

  2. Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

  3. Revolve stärker sin ställning i Stockholm genom partnerskap

Fler intressanta artiklar

Vinnarna av Sveriges Superkommunikatörer 2025 avslöjas snart

Publicerad december 12, 2025

Inom kort kommer de som utmärkt sig inom kommunikation att hyllas i Resumés tävling. Här presenteras de personer som har fått i uppdrag att bedöma de mest framstående kommunikationsinsatserna under…

Lärdomar från 2025: Popkulturens Inflytande på Varumärken

Publicerad december 12, 2025

Varumärken kan dra viktiga insikter från några av de mest framträdande popkulturella händelserna under 2025. I år har allt från oväntade samarbeten till kändisförlovningar och nya kulturella strömningar fångat allmänhetens…

SKF lanserar innovativ plattform under Nobelveckan

Publicerad december 12, 2025

SKF förbereder en unik utomhusaktivitet på Hötorgsskraporna under Nobelveckan för att nå fram till ledande experter inom vetenskap och innovation. Initiativet, kallat The Patent Bay, är en plattform där företag…
AI hjärna

Ökad AI-användning bland stora företag: En ny trend i Sverige

Publicerad december 12, 2025

Svenska företag anammar allt fler AI-lösningar, med störst användning bland de större företagen. En rapport från SCB visar att 71,9 procent av stora företag använder AI, vilket är betydligt högre…

Enskede IK:s nya klubbmärke väcker starka reaktioner

Publicerad december 12, 2025

Fotbollsklubben Enskede IK har lanserat en ny visuell identitet, skapad av Bedow Design. Denna förändring har dock mött motstånd, och på sociala medier flödar negativa kommentarer.”Jag känner mig väldigt trygg…

Återkomsten av överklasspolisen hos Burger King

Publicerad december 12, 2025

När Burger King introducerar sin senaste premiumburgare, vänder man sig åter till Freudian Slips karaktär ”Överklasspolisen”.Denna karaktär, som spelas av olika skådespelare, dök först upp i sketchen ”Radikala östermalmare” år…

Ungdomstrender 2026: Mysiga platser och gemenskap

Publicerad december 12, 2025

Veckans avsnitt av Debrief bjuder på en intressant diskussion. I detta program får vi höra från en expert inom livsstil och konsumtion.Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern, utforskar deras…

AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

Publicerad december 11, 2025

AIK Fotboll lanserar ett innovativt svart pass som det nya årskortsbeviset, i samband med kampanjen ”Vi är Allmänna Idrottsklubben”. Denna kampanj baseras på berättelser från tusentals supportrar som delat sina…

Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

Publicerad december 11, 2025

Redgert Comms har utsetts till PR-partner för skönhetsvarumärket Tanrevel, som nu expanderar på de nordiska marknaderna. Byrån kommer att ansvara för att leda PR-arbetet, skapa strategiska samarbeten och utveckla kreativa…

AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Publicerad december 11, 2025

Arbetsmarknaden genomgår förändringar som gör att arbetsgivare söker individer med AI-kompetenser, vilket medför nya utmaningar, säger en rapport från AI Sweden.Enligt rapporten kan en väl genomförd omställning bidra positivt till…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.