Oddset lanserar jinx-kampanj för att stärka Sveriges VM-chanser
Publicerad september 6, 2025
Publicerad september 6, 2025
Skådespelaren Adam Lundgren har fått i uppdrag att jinxa Sveriges motståndarlag under deras väg mot VM. Kampanjen, som har utvecklats av Perfect Fools, syftar till att utnyttja superstition för att gynna landslaget.
Inför de avgörande VM-kvalmatcherna släpper Oddset från Svenska Spel Sport & Casino en innovativ kampanj i samarbete med Tre Kronor Media. Många fotbollsentusiaster är väl medvetna om att det är en risk att ropa ut segern för tidigt.
En Sifo-undersökning utförd på uppdrag av Oddset visar att över en tredjedel av svenskarna (36 procent) anser att jinxen, att förtidigt proklamera en seger, är den starkaste formen av vidskeplighet.
I kampanjen vänder Oddset jinxen till sin fördel. Istället för att riskera Sveriges chanser används jinxen som ett strategiskt verktyg mot motståndarna. Från den 3 september kommer kampanjen att sändas i TV samt på digitala och sociala plattformar.
Adam Lundgren kommer att besöka länder som Slovenien, Kosovo och Schweiz för att låta motståndarna jinxa sig själva i de kommande kvalmatcherna.
– Alla som följer fotboll känner till paniken som uppstår när någon säger ”det här ser ju klart ut” i minut 85. Vi tog den känslan på största allvar och tänkte: varför inte använda jinxen till vår fördel? Att skicka Adam ut i Europa för att jinxa motståndarna är ett kul sätt att hjälpa landslaget till VM, säger en representant för Perfect Fools i ett pressmeddelande.