Obayaty: En ny aktör inom manligt smink och dess unika strategi
Publicerad oktober 9, 2025
Publicerad oktober 9, 2025

Obayaty, ett svenskt sminkföretag för män, har etablerat sig på samma plats som Caia. Trots svåra förutsättningar skiljer sig Obayaty från konkurrenterna.
”Caia har en produkt som folk vet vad det är. Det har inte vi”, säger vd Pontus Frankenstein.
Obayatys mest populära produkt, Face Boostern, är designad för att inte fastna i skäggstubben, vilket ofta sker med produkter riktade mot kvinnor.
”När vi utvecklar våra produkter tänker vi resultat snarare än produkt. Det skiljer oss ganska mycket från andra försök som har gjorts inom det här området”, säger han.
Obayaty strävar efter hållbarhet, vilket syns i deras förpackningar. De har valt bort plastpumpar med metallfjädrar till förmån för monomaterial som kan återvinnas.
”Vi verkar i en bransch som inte har hållbarhet som förtecken, där vi beslutat oss för att utveckla produkter som håller väldigt hög standard”, säger han.
Utvecklingen är långsam, och många produkter har sorterats bort på Obayatys