Oasis återförening: En studie i framgångsrik varumärkesstrategi
Publicerad augusti 30, 2025
Publicerad augusti 30, 2025

Oasis återföreningsturné har blivit en sensation, med varumärken som Adidas, Lidl, Berghaus och Landrover som framgångsrikt utnyttjat denna kulturella händelse.
Under en drönarshow på en konsert i Chicago formade drönarna Oasis logotyp, vilket ställde in fokus på bandets storhet. Turnén, som startade den 4 juli, beräknas generera intäkter på imponerande 400 miljoner pund.
Denna sommar har Oasis-relaterad musik fått över 2 miljarder visningar på TikTok och genererat en massiv mängd inlägg. Britpopens comeback har ett starkt stöd, där uppskattningsvis 20 procent av Storbritanniens befolkning har försökt få biljetter till konserterna.
Adidas var tidigt ute med en kollektion inspirerad av Oasis, som möttes med viss kritik men som ändå sålde slut snabbt. Varumärkets vd, he says, hyllade samarbetet och jämförde konserterna med ett