Nytänkande kampanj för ökad plaståtervinning
Publicerad oktober 24, 2025
Publicerad oktober 24, 2025

Stockholmare återvinner endast hälften av den plast som används. För att öka medvetenheten om återvinning har Stockholm vatten och avfall, i samarbete med byrån New Normal, lanserat en kampanj med temat ”Hälften kvar”. Denna kampanj syftar till att inspirera fler att återvinna sina plastprodukter.
Plast är det material som stockholmarna har svårast att sortera. Tyvärr hamnar mer än hälften av plastförpackningarna bland hushållssoporna och bränns istället för att återvinnas. Kampanjen uppmärksammar detta halvhjärtade engagemang.
Visuellt presenterar kampanjen ett enkelt grepp genom utomhustavlor, ljudspottar och sociala medieinlägg, som alla är halverade. ”Vi stockholmare har i många fall en självbild av att vi ligger i framkant och är progressiva i det mesta. Men den deppiga sanningen när det kommer till plaståtervinning är tyvärr att vi är sämst i landet. Men så behöver det verkligen inte vara, vi kan bättra oss,” säger she/he.