X
Nordic region's business magazine • september 12, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Nya möjligheter för generativ AI: En tjänst för att optimera lösningar

Publicerad september 12, 2025

AI hjärna

Trots att AI är en het trend, kvarstår utmaningen att omvandla prototyper till färdiga lösningar för många företag. Talking to me strävar efter att förändra detta genom att introducera en SaaS-tjänst inriktad på generativ AI.– Vår lösning är precis vad marknaden efterfrågar just nu, säger han.

Sedan 2018 har Talking to me arbetat med generativ AI och nu presenterar de Gen AI Solutions as a Service. Denna tjänst ger kunderna tillgång till anpassade AI-lösningar, där företaget sköter underhållet.

Att skapa en AI-prototyp är idag relativt enkelt, men att få den i produktion är en annan utmaning. Den snabba utvecklingen av nya modeller gör det svårt och kostsamt att hålla sig uppdaterad.
– Vi bygger anpassade lösningar baserat på generativa AI-modeller. Det är lätt att skapa prototyper, men produktion är en helt annan nivå, säger han.

De största hindren han identifierat i samarbeten med kunder inkluderar datahantering, övervakning av både input och output, säkerhet, samt behovet av kontinuerliga uppdateringar.
– Vi har specialistkompetens och erfarenhet, och med våra moduler kan vi bygga säkert och effektivt, men också optimera framåt.

Talking to me använder olika AI-modeller från Open AI, Google och open source-material. Genom att kombinera dessa teknologier kan driftkostnaderna hållas nere, säger han.

Bland kunderna finns ATG, där företaget har utvecklat en AI-lösning för att analysera data och statistik. Kunden kan enkelt ställa frågor som: ”Hur många gånger har häst 1 presterat bättre än häst 2 på långbanor de senaste tio loppen?”
– Tidigare var det nödvändigt att använda Excel för analys, nu räcker det att ställa frågan.

Verbum, som tillhör Svenska kyrkan, använder också Talking to me:s AI-lösning som fungerar som en assistent för att utforska och sammanställa frågor utifrån Kyrkoordningen.
Mattias Falkendal ser företaget som väl positionerat för att leda utvecklingen i Sverige och Norden, särskilt med sitt helhetserbjudande.

– Vår lösning är precis vad marknaden efterfrågar just nu, och värdet av generativ AI är allmänt erkänt. Det är en spännande tid, avslutar han.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.