X
Nordic region's business magazine • september 12, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Nya möjligheter för generativ AI: En tjänst för att optimera lösningar

Publicerad september 12, 2025

AI hjärna

Trots att AI är en het trend, kvarstår utmaningen att omvandla prototyper till färdiga lösningar för många företag. Talking to me strävar efter att förändra detta genom att introducera en SaaS-tjänst inriktad på generativ AI.– Vår lösning är precis vad marknaden efterfrågar just nu, säger han.

Sedan 2018 har Talking to me arbetat med generativ AI och nu presenterar de Gen AI Solutions as a Service. Denna tjänst ger kunderna tillgång till anpassade AI-lösningar, där företaget sköter underhållet.

Att skapa en AI-prototyp är idag relativt enkelt, men att få den i produktion är en annan utmaning. Den snabba utvecklingen av nya modeller gör det svårt och kostsamt att hålla sig uppdaterad.
– Vi bygger anpassade lösningar baserat på generativa AI-modeller. Det är lätt att skapa prototyper, men produktion är en helt annan nivå, säger han.

De största hindren han identifierat i samarbeten med kunder inkluderar datahantering, övervakning av både input och output, säkerhet, samt behovet av kontinuerliga uppdateringar.
– Vi har specialistkompetens och erfarenhet, och med våra moduler kan vi bygga säkert och effektivt, men också optimera framåt.

Talking to me använder olika AI-modeller från Open AI, Google och open source-material. Genom att kombinera dessa teknologier kan driftkostnaderna hållas nere, säger han.

Bland kunderna finns ATG, där företaget har utvecklat en AI-lösning för att analysera data och statistik. Kunden kan enkelt ställa frågor som: ”Hur många gånger har häst 1 presterat bättre än häst 2 på långbanor de senaste tio loppen?”
– Tidigare var det nödvändigt att använda Excel för analys, nu räcker det att ställa frågan.

Verbum, som tillhör Svenska kyrkan, använder också Talking to me:s AI-lösning som fungerar som en assistent för att utforska och sammanställa frågor utifrån Kyrkoordningen.
Mattias Falkendal ser företaget som väl positionerat för att leda utvecklingen i Sverige och Norden, särskilt med sitt helhetserbjudande.

– Vår lösning är precis vad marknaden efterfrågar just nu, och värdet av generativ AI är allmänt erkänt. Det är en spännande tid, avslutar han.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.