Ny vd rekryterad till reklambyrå med starka kreatörer
Publicerad december 5, 2025
Publicerad december 5, 2025

Åsa Blomberg utses till vd för en ny reklambyrå som grundats av Johan Nerman och Björn Eklind. Hon har tidigare varit kommunikationschef hos Folkspel, en av byråns första kunder. Nerman och Eklind lämnade We are More för att inleda denna satsning i Göteborg under hösten 2024.
Blomberg, med över 30 års erfarenhet inom marknadsföring och PR, har arbetat med grundarna tidigare och innehar en stark bakgrund från både byrå- och kundsidan. Hon uttrycker:
”Johan och Björn är utan tvekan de bästa kreatörerna jag har arbetat med. Det kan vara utmanande att vara deras kund ibland, men det handlar om att deras ambition och känsla för vad som är bra reklam ligger på en väldigt hög nivå.”
Hon framhäver också sin längtan efter att återvända till byrålivet, där projektens varierande karaktär ger energi.
”Sedan har jag saknat konsultrollen, måste jag säga. Jag har saknat att arbeta på en byrå där man hela tiden vandrar mellan olika projekt och där ingen dag är den andra lik.”
Den nya strukturen innebär att grundarduon kommer att fokusera på den operativa verksamheten, medan Blomberg tar ansvar för kundrelationer och affärsutveckling.
”Vi har redan en anställd och nu kommer jag in, det visar att byråns erbjudande är attraktivt. Jag ser att vi kommer att växa under nästa år.”
Hon anser att marknaden, trots tidigare svårigheter, nu uppvisar tecken på tillväxt och att efterfrågan på kvalitetsreklam ökar. Den största utmaningen är att få kunderna att investera i bra reklam.
”Den största utmaningen är alltid att få uppdragsgivaren att våga satsa på bra reklam.”
Vad definierar då bra reklam? Blomberg förklarar:
”Bra reklam är emotionell kommunikation som också har bevisad effekt för uppdragsgivarens bestämda mål, oavsett om det handlar om att nå en ny målgrupp, stärka varumärkesassociationer, öka kännedomen eller driva försäljning.”