X
Nordic region's business magazine • augusti 21, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Ny vägledning för annonsleverans och marknadsinsikter

Publicerad augusti 21, 2025

Den andra fasen av Cross Media Measurement-initiativet har avslutats. Sveriges Annonsörer offentliggör nu en handbok för att stödja annonsörerna i att förstå annonsresultat. Förra hösten inledde Sveriges Annonsörer, i samarbete med partners inom Cross Media Measurement, arbetet med att skapa en branschstandard för annonsleveranser.


Detta arbete inkluderade en granskning av både digitala och traditionella medier, genomförd av Mediasense, samt en handbok riktad till medieköpare. Granskningen resulterade i en 60-sidig rapport som belyser hur medier rapporterar om annonsleveranser, som vad en impression eller en kontakt innebär, och huruvida tredjepartsmätning används.


Rapporten färdigställdes i februari, och sedan dess har Sveriges Annonsörer arbetat med att skapa en guide. Guiden, som är författad av experterna, innehåller information om utmaningar i annonsrapportering, insikter från Mediasense rapport och en matris som beskriver annonsköparens insyn i mediernas rapportering.


– Vi har lagt ganska mycket tid på att pedagogiskt försöka visa hur marknaden ser ut genom vår insyns- och transparensmatris, det är en salig soppa i det som rapporteras, säger hon.


Både rapporten och guiden publiceras idag, torsdag. Rapporten riktar sig till dem som vill fördjupa sig i rapporteringen, medan guiden syftar till att uppmuntra annonsköpare att ställa frågor, enligt henne.


– Vi vill att man funderar över hur man jämför olika medier på ett rättvist sätt och hur man värderar sina köp och rapporteringen, säger hon.


Målet är att alla medier ska mätas av tredje part. – För att göra en förändring måste man veta var man står i dag. Nu visar vi hur marknaden ser ut, men utan att slå fast om något är bra eller dåligt, avslutar hon.


Denna text har publicerats i både Dagens Media och Resumé, som båda ingår i Bonnier News Business.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.