Ny strategi för att nå den äldre målgruppen: Kei and Friends
Publicerad september 4, 2025
Publicerad september 4, 2025
Hanna Lindberg och Per Schlingmann syftar till att motverka ålderism inom näringslivet och kommunikationssektorn. De har därför lanserat Kei and Friends, en plattform som ska hjälpa företag att kommunicera effektivt med den äldre målgruppen.– På tre års sikt tittar vi på den nordiska marknaden, säger hon.
Verksamheten bedrivs som ett nätverk snarare än ett traditionellt företag och erbjuder tjänster som storytelling och målgruppsanalys. Namnet Kei kommer från japanska och betyder att uppleva.
Schlingmann och Lindberg kombinerar sina författarskap med strategisk kommunikation för att tillvarata dramaturgi från litteraturen.
Idén till Kei and Friends föddes under en lunch.
– För något år sedan fick jag allt fler förfrågningar kopplat till ålderism. Företag ville ha min hjälp med rekrytering men också med att nå äldre målgrupper, säger han.
De påpekar att personer över 55 år sitter på en betydande del av Sveriges förmögenhet, och att företagen fokuserar för mycket på yngre konsumenter.
– Vi är ett väldigt ungdomsfixerat land, säger hon.
Den starka fixeringen vid ungdom beror delvis på en kulturell besatthet av det nya och trendiga, samt vårt personnummersystem som ständigt påminner oss om ålder.
– Dels är vi besatta av att allt ska vara nytt och fräscht och trendkänsligt, konstaterar han.
Lindberg tillägger att många företag missar att nå ut till den 55-plussiga målgruppen, som är nyfikna och vill utvecklas.
– Problemet är att företagen inte förstått hur man når dem, säger hon.
Duon är kritisk till traditionella indelningar av generationer.
– Vi måste sluta tänka ålder i kommunikation och jobba mer utifrån mindset och intresse, säger han.
Hanna Lindberg anser att den nuvarande kommunikationen till äldre är stereotypisk och otillräcklig.
– Antingen är det clowniga tanter i färgstarka glasögon eller så porträtteras ett äldre par stillsamt i roddbåt, men så ser inte verkligheten ut, säger hon.
Det finns en möjlighet att nå äldre genom berättande metoder som också tilltalar yngre, menar han.
– Mycket handlar om vilken ålder man känner sig som snarare än vad siffrorna visar, påpekar han.
Per Schlingmann tar upp kulturtanten som en betydande konsumentgrupp som ofta förbises.
– Här finns kulturtanten – som besitter en enorm kommersiell kraft, säger han.
De diskuterar strategier för att nå ut till den äldre målgruppen i en ungdomsfixerad marknad.
– Det går lite trögt, men det finns öppningar i branscher som fastigheter och resor, säger han.
Det finns nu en förändring inom retailsektorn, där åldersfixeringen minskar.
– Jag tror att det finns ett momentum nu – frågan om ålder är på tapeten, säger han.
Lindberg framhåller att deras arbete handlar om att pröva affärsidéer och se hur smala de kan vara.
– Vi vill fungera som en väldigt nischad och kraftfull plugin, säger hon.