X
Nordic region's business magazine • september 27, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Ny plattform stödjer svenska medicintekniska innovationer

Publicerad september 27, 2025

Sandra Kastås och Maria Kessling, experter inom PR, har inlett ett samarbete med entreprenören Paulina Jonasson för att adressera en av vårdens mest betydande utmaningar. Tillsammans har de grundat Medtech Maze, en plattform som syftar till att vägleda forskare och innovatörer genom den komplexa medicintekniska miljön, vilket i sin tur ska säkerställa att fler svenska innovationer når ut till patienterna.


Med det övergripande målet att främja medicinteknisk utveckling, som tidigare har lett till skapandet av exempelvis pacemakern, strävar Medtech Maze efter att se till att innovationer utvecklade i Sverige kommer svenska patienter till godo. Anledningen är att en stor del av den medicintekniska forskningen i Sverige ofta lanseras utomlands, där det finns mer investeringskapital och enklare tillgång till marknader.


Detta resulterar i att Sverige går miste om nya behandlingsmöjligheter och viktiga intäkter, något som grundarna av Medtech Maze avser att förändra.
– Jag har drivit på för jämställdhet och mångfald i näringslivet. Nu vill jag även driva på för att framtidens vård ska vara till för alla och att vi ska behålla innovationskraft i Sverige, säger hon.


Det nya företaget har som ambition att stödja entreprenörer genom hela utvecklingsprocessen. Detta inkluderar att bygga starka varumärken, säkerställa finansiering och se till att deras innovationer verkligen kommer till användning för patienter. En viktig aspekt är att hjälpa företagen att få sina produkter CE-märkta, vilket innebär att de uppfyller EU:s säkerhetskrav, något som kräver både resurser och finansiering.


– Genom att ta ett helhetsgrepp tar vi hand om de huvudbry som entreprenörerna spenderar alldeles för mycket tid på istället för att utveckla sin produkt och affär. Tillsammans kan vi växa och bli deras partners i vårdens komplexa labyrint, säger hon.


För utvalda företag erbjuder Medtech Maze så kallad ”sweat equity”, där de kostnadsfritt bidrar med sin kunskap och rådgivning i utbyte mot en ägarandel i företaget. Finansieringen av bolaget kommer från ägarna själva.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.