X
Nordic region's business magazine • augusti 20, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Ny ledare för kommunikationsavdelningen på SKR

Publicerad augusti 20, 2025

Efter en kort tid på sex månader avslutar Sveriges Kommuner och Regioners kommunikationsdirektör Hanna Brogren sin tjänst. Karin Hagman, hennes efterträdare, kommer att vara den fjärde personen att inneha rollen under de senaste fyra åren.


– Jag är inte särskilt trygghetssökande, säger hon.


Hagman börjar arbeta den 1 oktober och har en ny titel: direktör för kommunikation och medlemstjänster. Hon framhäver vikten av att stärka erbjudandet gentemot medlemmarna.


– Det finns en vilja att vässa erbjudandet mot medlemmarna, kanske hitta mer gemensamma lösningar och bli en starkare medlemsorganisation, säger hon.


Hagman efterträder Hanna Brogren, som tillträdde i mars och beskrev sin tjänst som ”det finaste jobb man kan ha”. Innan Brogren var Mats Lindskog ansvarig för posten i 1,5 år, men valde att prioritera sin familj.


Hans företrädare, Marie Lindström, hade också en liknande tjänst under 1,5 år.


– Det verkar vara en katapultstol, ingen stannar länge. Vad tänker du om det? säger Hagman.


– Ja, vad ska man tänka om det? Jag har ingen kunskap om varför de inte har stannat. Det får ju de svara på, säger hon.


Hagman har inte diskuterat avhoppen med sina företrädare.


– Nej, jag har inte pratat med någon av dem. Men att flera har slutat efter kort tid är inget som avskräcker dig?


– Nej, jag är inte särskilt trygghetssökande. Jag fattar inte beslut av rädsla utan av lust och jag känner lust inför det här arbetet. Det känns spännande och lite pirrigt, säger hon.


Hagman ser sin nya roll som ett långsiktigt projekt och planerar att förstå medlemmarnas behov.


– Jag ser fram emot att påbörja det intervjuarbetet, säger hon.


Innan Hagman var hon vd för Suntarbetsliv, en ideell förening som fokuserar på arbetsmiljöfrågor. Tidigare arbetade hon som kommunikationschef på Kommunal, där hon hanterade kriser relaterade till hyresrätter.


Hagman reflekterar över sin utveckling som ledare.


– Hela mitt ledarskap förändrades. Jag blev mer orädd och agerar tydligare, säger hon.


Hon betonar vikten av att arbeta i team och att vara öppen med sina utmaningar.


– Dem ska man lyfta fram själv, säger hon.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.