Ny kampanj med dansbandstoner för att öka resenärers betalning
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025

Västtrafik introducerar en ny låt, ”Gå på fram”, i samarbete med dansbandsartisten Lucianoz. Syftet med låten är att uppmana resenärer att betala för sina resor, då bristande förståelse för regler har lett till att många glömmer det. Detta resulterar i minskade intäkter som påverkar kollektivtrafikens resurser negativt.
För att åtgärda detta problem har Västtrafik och BBDO Nordics valt en ovanlig metod: dansbandsmusik som ett effektivt sätt att nå ut. ”Genom att underhålla med sång och värme kan vi få ett viktigt, om än lite torrt budskap, att bli både minnesvärt och engagerande,” säger hon.
Bussarna har även fått färgkodade instruktioner för att underlätta betalningar. ”Genom att använda musik, underhållning och populärkultur i stället för pekpinnar så hoppas vi få fler att ändra sitt beteende och komma ihåg att göra rätt. Vi vet att traditionella uppmaningar lätt försvinner i bruset,” säger hon.
Kampanjen kommer att nå ut via bussar och sociala medier, med låten ”Gå på fram” tillgänglig på Spotify samt en musikvideo på Youtube.