X
Nordic region's business magazine • oktober 11, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Nora Henriksson lämnar Monks och startar en ny konsultbyrå

Publicerad oktober 11, 2025

Nora Henriksson, vd för Monks, avslutar sitt uppdrag för att grunda en ny techkonsultbyrå. Efter nästan sex år på Monks, tidigare Mediamonks, meddelade hon sin avgång via Linkedin.


I en intervju med Resumé ger hon en inblick i sina framtidsplaner. Tillsammans med två partners, en holländare och en amerikan, planerar hon att lansera byrån Esmé. Namnet är inspirerat av förkortningen för ”subject matter expert”, SME.


Henriksson beskriver byrån som en fusion av kreativitet, teknik och innovation, där fokus ligger på de två sistnämnda. Byrån ska erbjuda rådgivning inom nya teknologiska lösningar och utveckla prototyper för att testa idéer som senare kan skalas.


Hon framhäver att många företag känner att det är en stor utmaning att implementera AI, vilket kan verka skrämmande. Hon säger:
”Många känner nog att tröskeln för att börja är väldigt hög, att man måste ändra allt i hela organisationen om man ska börja använda AI. Men så behöver det inte vara – man kan börja med att testa lite grann.”


Henriksson har observerat en klyfta mellan ledningsnivå och personal, särskilt i större företag. Hon betonar att
”I ledningen säger man att ”Vi har checkat den där AI-boxen”, men när man sedan pratar med medarbetarna så säger de ”Va? Nej, det har vi absolut inte gjort”.”


Hon menar att små lösningar kan skapa engagemang och att det är viktigt att inte enbart fokusera på den övergripande målbilden.
”Det är när man tar fram små lösningar i stället för att bara titta på den stora målbilden som man faktiskt kan engagera folk.”


Henriksson avslöjar att byrån har påbörjat sina aktiviteter diskret.
”Vi har smygstartat redan, men inte gått ut med något än. Men allt finns på plats så nu är det bara att tuta och köra!”

Mest lästa
  1. Ulrika Ek lämnar sitt uppdrag på Relatable

  2. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  3. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

Fler intressanta artiklar

Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Publicerad december 19, 2025

Den avslutande delen av Debrief-podden är nu här. I det senaste avsnittet tas flera intressanta ämnen upp. ✔ En djuplodande berättelse om reklamaren bakom den berömda Rudolf, med en röd…

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.