X
Nordic region's business magazine • september 8, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Nomineringar till Svenska Designpriset 2023

Publicerad september 8, 2025

Nord DDB/Nord ID leder i år listan över nomineringar till Svenska Designpriset, som omfattar totalt 125 bidrag. Den 23 oktober äger ceremonin rum på Nalen i Stockholm för att fira prisets 20-årsjubileum. Här presenterar vi de nominerade i 26 olika kategorier. I varje kategori har juryn utsett två vinnare, och allmänheten kan även rösta i priset ”Peoples Choice” via Svenska Designprisets webbplats.


Årets jury består av flera etablerade designers: Andreas Lindén (ordförande), Maria Ahlgren, Jonas Bäckman, Klara Eide, Ami Izaki, Anders Johansson, Gabor Palotai, Mikael Selin och Linn Wergelius.


Bland de nominerade bidragen återfinns:
Entire Studio / Paradox Museum
Paradox Museum
Milk / Lotus Hotel Group
Billingehus
NORD ID / NORD DDB / SKF
Tillbaka till framtiden
PETOROVSKY / Thomas Stenström
Sverige
Spöket / Götaplatsgruppen
Collage
WDW Creative Studio / IFPI Sverige
Grammis 2025.


Fler nomineringar inkluderar:
25AH / Guilty Pleasure Café
Guilty Pleasure Café (GP”s)
BBDO Nordics / Malmö stad
Malmö Konstmuseum – en plats för perspektiv
Devocy / Idre Fjäll
Restaurang Vistet
EY Doberman / Meela
Meela Identitet.


Vissa andra bidrag är:
NORD ID / NORD DDB / Funnel
Making data dance
Oh My / Pajala Welders
Pajala Sauna – Sveriges skönaste bastu
Oppo Studio / Celeste
Celeste.


För ytterligare bidrag, se:
Phosworks / Black Bird
Black Bird
Devocy Communication / Naturscen Skuleberget
Naturscen Skuleberget
Dogwash / Restorio
Restorio.


Sammantaget visar nomineringarna på en rik mångfald av kreativitet och innovation inom designfältet i Sverige.

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.