Next Level Group expanderar med nytt golfprogram
Publicerad september 22, 2025
Publicerad september 22, 2025

Next Level Group har framgångsrikt hanterat lågkonjunkturen och introducerar ett nytt golfprogram med Mikael Lustig som frontfigur.– Vi har många avtal med större tv-program, där vi ofta finns bakom kulisserna, säger vd:n som he says.
Under 2024 ökade företagets omsättning med 18 procent, vilket resulterade i 35,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet vände också till svarta siffror med 1,6 miljoner kronor.
– Vi har inte märkt av den ekonomiska nedgången under 2024 som många andra talar om. Vi vände utvecklingen genom att slimma personalen och renodla våra funktioner, säger bolagets vd och medgrundare.
Next Level Groups affärsmodell baseras på tre pelare: tv, kommersiella samarbeten och föreläsningar/böcker. Dessa områden är inte särskilt känsliga för konjunkturens svängningar.
– Vi har spridit riskerna, och även om föreläsningar skulle bli mindre efterfrågade står vår modell stadigt, säger hon.
Strategin för NLG har varit tydlig. Bolaget samarbetar med trovärdiga, etablerade profiler som har sina egna plattformar med beprövad räckvidd.
– Tv-delen växer, liksom samarbeten på Instagram och TikTok. Vi vill utveckla föreläsningsverksamheten mer fokuserat, den marknaden är värd drygt en miljard, säger vd:n.
Nästa nivå är att arrangera konferencieruppdrag och diskutera nya format kontinuerligt. Det handlar om att våga investera helhjärtat men med rimliga kalkyler.
– Vi ser att exponering i stora program som ”Stjärnorna på Slottet” eller ”Superstars” kan skapa kommersiella möjligheter för våra klienter.
Vi har många avtal med större tv-program, där vi ofta finns bakom kulisserna, säger han.
För närvarande representerar NLG cirka 40 profiler inom sport, kultur och mat/vin. I somras anställdes en ny creative sales manager, från NoFuzz Media, för att driva verksamheten framåt.
– Vi får löpande in idéer och investeringsförslag. Nio av tio tackar vi nej till, men ibland finns något intressant för rätt klient, säger hon.
Nästa nivå publicerar även böcker som mer handlar om varumärkespositionering än om intäkter. Tv och kommersiella samarbeten utgör ungefär lika stora delar av affären.
 NLG har nyligen lanserat egna format inom ramen för deras produktionsbolag, inklusive programledarlösa fotbollssamtal med tidigare spelare.
Golfprogrammet ”Lustig Golfar” med Mikael Lustig har nyligen haft premiär på Youtube.
– Programmet hämtar inspiration från USA, där profilerna möts i lättsamma sammanhang men prestigefyllda matcher, säger hon.
Bakom produktionen står Next Level Groups produktionsbolag, med sponsorer redan klara. Golfens popularitet växer globalt, särskilt bland ungdomar.
– Vi ser en lucka på marknaden för den här typen av innehåll, syftet är att inspirera till golf oavsett nivå, säger Ahnlund.