X
Nordic region's business magazine • september 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Next Level Group expanderar med nytt golfprogram

Publicerad september 22, 2025

Next Level Group har framgångsrikt hanterat lågkonjunkturen och introducerar ett nytt golfprogram med Mikael Lustig som frontfigur.– Vi har många avtal med större tv-program, där vi ofta finns bakom kulisserna, säger vd:n som he says.

Under 2024 ökade företagets omsättning med 18 procent, vilket resulterade i 35,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet vände också till svarta siffror med 1,6 miljoner kronor.

– Vi har inte märkt av den ekonomiska nedgången under 2024 som många andra talar om. Vi vände utvecklingen genom att slimma personalen och renodla våra funktioner, säger bolagets vd och medgrundare.

Next Level Groups affärsmodell baseras på tre pelare: tv, kommersiella samarbeten och föreläsningar/böcker. Dessa områden är inte särskilt känsliga för konjunkturens svängningar.
– Vi har spridit riskerna, och även om föreläsningar skulle bli mindre efterfrågade står vår modell stadigt, säger hon.

Strategin för NLG har varit tydlig. Bolaget samarbetar med trovärdiga, etablerade profiler som har sina egna plattformar med beprövad räckvidd.
– Tv-delen växer, liksom samarbeten på Instagram och TikTok. Vi vill utveckla föreläsningsverksamheten mer fokuserat, den marknaden är värd drygt en miljard, säger vd:n.

Nästa nivå är att arrangera konferencieruppdrag och diskutera nya format kontinuerligt. Det handlar om att våga investera helhjärtat men med rimliga kalkyler.

– Vi ser att exponering i stora program som ”Stjärnorna på Slottet” eller ”Superstars” kan skapa kommersiella möjligheter för våra klienter.
Vi har många avtal med större tv-program, där vi ofta finns bakom kulisserna, säger han.

För närvarande representerar NLG cirka 40 profiler inom sport, kultur och mat/vin. I somras anställdes en ny creative sales manager, från NoFuzz Media, för att driva verksamheten framåt.

– Vi får löpande in idéer och investeringsförslag. Nio av tio tackar vi nej till, men ibland finns något intressant för rätt klient, säger hon.

Nästa nivå publicerar även böcker som mer handlar om varumärkespositionering än om intäkter. Tv och kommersiella samarbeten utgör ungefär lika stora delar av affären.
NLG har nyligen lanserat egna format inom ramen för deras produktionsbolag, inklusive programledarlösa fotbollssamtal med tidigare spelare.

Golfprogrammet ”Lustig Golfar” med Mikael Lustig har nyligen haft premiär på Youtube.
– Programmet hämtar inspiration från USA, där profilerna möts i lättsamma sammanhang men prestigefyllda matcher, säger hon.

Bakom produktionen står Next Level Groups produktionsbolag, med sponsorer redan klara. Golfens popularitet växer globalt, särskilt bland ungdomar.
– Vi ser en lucka på marknaden för den här typen av innehåll, syftet är att inspirera till golf oavsett nivå, säger Ahnlund.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.