X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Nellys seger mot Shein – men med kostnader kvar

Publicerad oktober 3, 2025

Patent- och marknadsdomstolen har fastslagit att den kinesiska fast fashion-jätten Shein har brutit mot Nellys upphovsrätt. Under föregående år stämde Nelly Shein för att ha använt deras bilder på sin webbsida. Domen har nu meddelats, där Nelly tillerkänns rätt och ett vitesförbud utfärdas mot ett av Sheins dotterbolag.


Trots detta måste Nelly stå för Sheins rättegångskostnader, vilket rapporteras av DN. Detta beror på att stämningen riktades mot tre olika bolag under Sheins varumärke: Roadget Business, Infinite Styles Services och Infinite Styles Ecommerce.


Nelly framställde krav på ett förbud och ett vite på 500 000 kronor för alla tre bolag, men fick endast skjuta in ett viteskrav mot Infinite Styles Ecommerce. Domstolen konstaterade att dessa bolag medverkat till intrånget men avvisade kraven eftersom villkoren för vite inte var uppfyllda.


Som ett resultat av detta ska Nelly ersätta Sheins rättegångskostnader, som uppgår till nästan 1 miljon kronor. Samtidigt ska Shein betala Nelly cirka 600 000 kronor, skriver DN. Nellys vd, Helena Karlinder-Östlundh, uttrycker sin förvåning och besvikelse över domen.


– Jag tycker att det här är helt bak och fram. Intrången kunde inte begås utan de här två bolagen som har varumärket och plattformen. Det här uppmuntrar inte direkt dem som utsätts för att driva frågan, men det uppmuntrar Shein att fortsätta, säger hon.


Nelly överväger nu att överklaga domen. – Magkänslan säger ja, men vi har haft stora kostnader redan, så vi måste prata ihop oss om detta.


Shein har tidigare använt bilder på Bianca Ingrosso i sin marknadsföring och befinner sig i en rättstvist med H&M relaterad till upphovsrättsintrång. I somras anmälde Sveriges Konsumenter och 24 andra europeiska konsumentorganisationer företaget till EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheter.

Mest lästa
  1. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

  2. Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

  3. Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Fler intressanta artiklar

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…
rekryteringar

Aktuella rekryteringar inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad december 15, 2025

Resumé ger en översikt av de senaste jobbytena inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation under perioden 8 till 14 december 2025.Binaji Marouf tillträder som kommunikationschef på myndigheten för unga och…

Techbranschen och dess roll i moderna konflikter

Publicerad december 14, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschprofiler viktiga händelser inom den svenska sektorn under 2025. I lucka 14 framhåller André Frisk att teknik nu utgör en central del av säkerhetsstrukturer. ”Jag växte…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.