Nedgång av yngre talanger inom reklambranschen
Publicerad augusti 13, 2025
Publicerad augusti 13, 2025

Enligt färska uppgifter minskar andelen unga medarbetare i reklamsektorn i USA. Data från U.S. Census Bureau och Bureau of Labor Statistics visar att anställda i åldern 20–24 år endast utgjorde 6,5 procent av alla jobb inom reklam, PR och relaterade tjänster förra året, vilket är den lägsta nivån sedan 2020.
År 2019, innan pandemin, var samma grupps andel 10,5 procent av branschen. Sedan 2022 har det dock skett en nedgång, inklusive bland nyutexaminerade.
Detta mönster speglar en större trend, där arbetslösheten för högskoleutbildade i åldern 22–27 år har ökat något i förhållande till den generella arbetslösheten, enligt Federal Reserve Bank of New York.
Även om flera faktorer spelar in, inklusive konsolidering och ekonomisk osäkerhet, skriver Adweek att AI:s påverkan på ersättningen av nybörjarjobb inte kan förbises, särskilt inom marknadsföring och reklam.