När lojalitet utmanas: Robin Olsens pr-katastrof och dess konsekvenser
Publicerad oktober 3, 2025
Publicerad oktober 3, 2025

Medarbetare som tidigare tystnade och log har nu valt att öppet kritisera. Robin Olsens agerande på sociala medier visar att ledare inte längre kan förlita sig på lojalitet, skriver en analys av en expert.
Beskrivningen av ”känsliga själar” används ofta om målvakter. Med det avstånd som fotbollsförbundet byggt till medierna är det få som kan bedöma om Robin Olsen verkligen är en sådan. Skåningen har alltid varit stabil och överpresterat i landslaget trots en sviktande klubbkarriär.
En kväll i september hände något avgörande. En misslyckad räddning gjorde att Olsen såg ut som en äldre släkting som kastar sig efter en fågelunge. Under förlusten mot Kosovo var han inte sämre än sina lagkamrater – det var ett historiskt nederlag.
Inför den senaste samlingen fick Olsen besked från förbundskapten Jon Dahl Tomasson att han var ”nummer ett” i hierarkin. Trots detta valde han att lämna landslaget, då ord inte betyder något för den som inte längre vinner.
Olsen uttrycker:
”Och som alla vet gjorde jag ett misstag mot Slovenien och sånt är aldrig kul. Men sen fick jag ett samtal från Jon Dahl Tomasson i går om att han ska byta ut mig och då kände jag att han är ledare som jag inte vill jobba under,” säger han.
”Därför väljer jag att tacka för mig, i alla fall så länge Jon Dahl Tomasson är förbundskapten,” fortsätter han.
Fotbollens värld är hård mot honom. Att bryta mot lagets koder anses ovärdigt för en hjälte som honom. Man sviker inte gruppen och låter inte jaget gå före laget; det är en fråga om heder. Robin Olsens utspel är dock inte unikt för denna höst.
Flera exempel på missnöjda medarbetare har dykt upp, från akademiker till ekonomer, där gränserna för hur man uttrycker sina känslor utmanas.
Offentligheten har blivit fegare, där konflikter ofta förpackas som truismer. Många anställda känner sig friare att bryta tystnaden. Genom att ge uttryck för sina känslor försöker de kontrollera narrativet och väcka sympati.
När den australiska juristen Stefanie Costi, efter att ha blivit mobbad, valde att säga upp sig, skrev hon:
”En gång fanns en ung advokat som blev mobbad på jobbet. Hon förlorade sitt självförtroende. Den advokaten var jag.”
Inlägget fick stor spridning och väckte diskussioner om destruktiva arbetsmiljöer.
Trenden visar hur sociala medier, som Linkedin, blivit mer personliga. Stefanie Costi råder drabbade att dokumentera allt och söka stöd utanför företaget, när interna kanaler sviker.
Sverige präglas av både luthersk tro och individualism. När människor identifierar sig med sitt yrke ser de arbetsplatsen som en arena för att lösa problem. Detta ger utrymme för förändring, men också risker.
Experter varnar för att offentlig kritik kan bränna broar till framtida arbetsgivare. Men en ny förståelse mellan anställda och arbetsgivare kan vara växande, i en tid av osäkerhet på arbetsmarknaden. Ingen kan förneka att Robin Olsens utsagor om Jon Dahl Tomasson har påverkat hans status.