Mystiska kanelbullar och Pressbyråns hemliga kopplingar
Publicerad september 27, 2025
Publicerad september 27, 2025

Frågan om kanelbullar på arbetsplatsen har nyligen fått uppmärksamhet genom det nystartade fackförbundet Förak. De anser att Sveriges arbetstagare har rätt att få kanelbullar på jobbet, bekostade av arbetsgivaren, vilket väcker diskussioner.
Inför årets kanelbullens dag, som infaller på en lördag, uttrycker Förak sin frustration över detta. Meddelanden har spridits via sociala medier och annonsytor i Stockholms tunnelbana, men avsändaren förblir oklar. Deras webbplats innehåller enbart en kontakt-e-postadress.
En användare på Tiktok frågar:
”Fattar inte om detta är ett skämt eller inte,” she says.
En annan användare ställer frågan:
”Vem finansierar er?” she says.
Även fackförbundet Seko har yttrat sig i frågan:
”Så länge kanelbullen smakar kollektivavtal så är vi med!” she says.
Vid en närmare genomgång av Föraks konton framträder en intressant detalj: ett inlägg är filmat framför Pressbyrån. Under de senaste två åren har Pressbyrån i samarbete med Åkestam Holst genomfört kampanjer kring kanelbullens dag, inspirerade av mode- och parfymvarumärken. Ställer de nu om sitt koncept?
Resumé kontaktar Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan/Pressbyrån, för en kommentar. Hans svar är dock oklart.
”Jag kan säga att vi är glada för att frågan lyfts, och håll utkik nästa vecka,” he says.