Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso
Publicerad december 16, 2025
Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har producerats av Jung. Utställningen ”Sena Picasso” öppnade i november och är museets mest omfattande presentation av Picassos verk på över två decennier.
För att väcka intresse och nå en bredare publik har kampanjen ”Sena tankar” utvecklats tillsammans med Jung. Enligt ett pressmeddelande möter tre generationer Picassos sena verk och delar sina spontana intryck, där man reflekterar ”utan rätt eller fel” över vad utställningen väcker i dem.
Utställningen omfattar ett antal verk från perioden 1963-1972, en tid präglad av intensiv kreativitet och en outtröttlig strävan att utforska måleriet. Genom Alva Bratt, Mustafa Al-Mashhadani och Lena Endre vill man skapa en modern och känslomässigt engagerande ingång till Picassos konstnärskap.
– Med ”Sena tankar” önskar vi att sänka tröskeln till Picasso och visa att det inte finns något rätt eller fel i hur man bemöter hans konst. När tre generationer delar sina insikter hoppas vi att fler kan känna igen sig och inbjudas att uppleva Picasso på sitt eget sätt, säger hon.
Kampanjen kommer att visas på bio, i sociala medier och i samarbete med utvalda influencers. Den är en del av Jung”s inledande samarbete med Moderna Museet och producerad av Camp David. Utställningen ”Sena Picasso” är öppen till den 5 april 2026.