X
Nordic region's business magazine • september 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Mod att investera: Budgetarbete med fokus och riktning

Publicerad september 30, 2025

Hösten är här och med den kommer budgetarbetet i ledningsgrupperna. Det handlar inte bara om att fylla i Excel-rutor, utan om att ha mod, sätta en riktning och våga välja bort. Resumés nya kolumnist ställer marknadscheferna en viktig fråga: Vill ni fortsätta bromsa eller har ni modet att gasa igen?

Även om vi har tid kvar till årsskiftet, så kommer vi snart att stå inför beslut.
Det handlar inte enbart om vad vi ska investera i, utan även varför och hur vi ska genomföra våra planer.

Under mina erfarenheter har jag ofta sett hur strategiska möten fokuserar för mycket på siffror istället för affären och människorna bakom.
Excel-filer ska fyllas i och nyckeltal ska nås, oavsett marknadsförhållanden. Kostnader krymper konstant utan en välgenomtänkt strategi för investeringar som krävs för att ställa om.

Som vd har jag ofta suttit med högre chefer som inte helt förstått vårt uppdrag.
Beslut tagna långt ifrån verksamheten minskar fokus på affär och riktning, vilket kan leda till riskabla vägval.

En vis person sa en gång:
”Vi ska tjäna lagom med pengar.” Denna insikt är avgörande, särskilt när lönsamhetskraven ökar utan investeringar i utveckling och innovation. Ibland krävs det att man accepterar lägre vinster för att bygga framtida kraft.

De senaste åren har präglats av försiktighet och nedskärningar.
Att fortsätta hålla tillbaka kan bli kostsamt. Att återfå marknadsandelar efter att ha tappat dem är en dyr affär, vilket både forskning och sunt förnuft visar.

Företag blir mer riskaverta i svåra tider och ledningsgrupper ser risker med investeringar.
Men vad händer om man väljer att stå still? Vilka följder får det för varumärket och medarbetarna?

Det är samma logik som när du kör bil; du kan rulla ett tag på lite bränsle, men till slut måste du fylla på.
Ledningsgrupper måste ställa sig frågor om behov och vilken typ av investeringar som krävs för att nå målen.

Organisationer består av människor, och många är trötta efter omorganisationer och ständiga effektiviseringar.
Medarbetare kämpar för att hinna med, medan ledningar ofta accepterar att folk går på knäna istället för att diskutera prioriteringar.

Budgetarbetet ska inte bara vara en rad i ett kalkylark.
Det är en möjlighet att tänka nytt och bestämma var energi ska läggas, där man vågar satsa och säga nej. Färre men kraftfulla insatser ger tydlighet och lönsamhet.

Det är när energin frigörs som stoltheten växer.
Kunderna märker skillnaden, medarbetarna känner det och plötsligt uppstår momentum.

Till syvende och sist handlar det inte om att få ihop en budget.
Det handlar om att skapa en organisation som verkligen kan leverera med fokus och arbetsglädje.

Så, höstens stora fråga är inte hur mycket ni ska satsa, utan om ni vågar göra de satsningar som verkligen spelar roll.
Den som vågar välja fokus och samla sin kraft har mycket bättre chanser att lyckas. Det är dags att gasa.

Jenny Kaiser
Jenny Kaiser har över 30 års erfarenhet av att leda team och få företag att växa. Hon kommer närmast från ett uppdrag som vd på Åkestam Holst. Det här är hennes första kolumn i Resumé, där hon även fortsättningsvis ska dela med sig av personliga spaningar och reflektioner, ofta inom affärer och ledarskap. Hon planerar att hissa och dissa vilt men med respekt för alla.
Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.