X
Nordic region's business magazine • oktober 8, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Mobilspel lyfter fram vikten av organdonation

Publicerad oktober 8, 2025

Supercell, en ledande aktör inom mobilspel, kombinerar underhållning med ett samhällsbudskap i sin Halloweenkampanj för spelet Clash Royale. Genom en ny film skapad av reklambyrån Uncommon Stockholm får den populära truppen Skeleton Army en ny ledare medan tittarna uppmanas att tänka på att bli organdonatorer. Kampanjen utförs i samarbete med den brittiska sjukvårdsorganisationen NHS.


Clash Royale, som lanserades 2016, har idag över 60 miljoner aktiva spelare varje månad och är ett av de största mobilspelen globalt. Spelets karaktärer får ständiga uppdateringar, och inför Halloween har Skeleton Army fått en ny general. I kampanjen blandas humor och skräck med ett starkt samhällsengagemang.


William H. Macy, känd för sin mörka humor, axlar huvudrollen. Handlingen utspelar sig i ett bårhus där han obducerar en kropp och interagerar med Skeleton Army. Han förklarar även spelets nya uppdatering innan han riktar sig till kameran med frågan: ”Har du funderat på att bli organdonator?” Avslutningen av filmen bjuder på NHS:s uppmaning ”Yes, I will donate”.


Gabriel Eccher, marketing lead för Clash Royale, uttrycker sin entusiasm: ”Jag hade aldrig trott att jag skulle få göra en kampanj för Clash Royale med William H. Macy. Det är en viktig kampanj för spelet och bidrar dessutom till livräddande arbete. Människor behöver organ – det gör inte skelett”.


Ett separat informationsklipp har också producerats där William H. Macy pratar om vikten av organdonation. Besökare på kampanjsajten kan läsa mer och registrera sig som donatorer.


Björn Ståhl, chief creative officer på Uncommon, påpekar att ”det finns ett stort underskott på donatorer i åldern 18–35 år, så att kombinera en speluppdatering med att sprida kunskap om organdonation känns som vår viktigaste kampanj hittills”.


Filmerna är regisserade av Harold Einstein och producerade av Packer Productions/Danny, med Colony som byråproducent. Kampanjen lanseras globalt inför Halloween och förväntas nå miljontals spelare världen över.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.