X
Nordic region's business magazine • september 30, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Miljarder av givarnas medel används för reklam snarare än forskning

Publicerad september 30, 2025

En granskning avslöjar att välgörenhetsorganisationen Diabetes Wellness har investerat betydande summor i oönskad reklam istället för forskning. Av de 290 miljoner kronor som samlades in i Norden under fyra år, gick endast en sjättedel till forskningsändamål. I Sverige avsattes 23 procent, i Finland 3 procent och i Norge ingen andel mellan 2021 och 2023. Vd:n erkänner att det saknas tydlighet.


Trots klagomål från givare om oseriösa utskick vidtar Svensk Insamlingskontroll inga åtgärder. Efter granskningen förändrade sajten sitt budskap från ”stöd forskningen” till ”stöd oss”.


Horizon Media och Havas bildar nytt globalt byrånätverk


Horizon Media och Havas har inlett ett samarbete och bildar bolaget Horizon Global för att ta sig an stora globala medieuppdrag. De kommer att fortsätta driva sina egna byråer men samarbeta i större pitchar. Genom detta initiativ får Horizon en global räckvidd och Havas stärker sin position i USA.


Denna satsning kommer i en tid av förändringar på marknaden, särskilt efter Omnicoms förvärv av IPG, vilket har minskat kundernas valmöjligheter.


Hela sju av tio kvinnor i kreativ sektor upplever mobbning


En ny undersökning från fackförbundet Bectu visar att sju av tio kvinnor inom den kreativa industrin i Storbritannien har blivit utsatta för mobbning eller trakasserier det senaste året. Problemen är mest utbredda bland personer med funktionsnedsättning.


Trots initiativ som anonyma hotlines rapporterar endast hälften av de drabbade, och många anser att responsen är otillräcklig. Den brittiska kulturministern kräver att åtgärder vidtas för att tackla dessa problem.


Youtube når förlikning med Trump


Youtube har kommit överens om en förlikning med Donald Trump, där bolaget betalar 24,5 miljoner dollar, som motsvarar runt 231 miljoner kronor. Förlikningen följer på en stämning efter att hans konto stängdes av i samband med stormningen av Kapitolium den 6 januari 2021.


Det är dock värt att notera att detta inte innebär något erkännande av ansvar från Googles sida, som valt att inte kommentera ärendet.


Stor affär: Electronic Arts köps för 500 miljarder


Electronic Arts, det amerikanska spelföretaget, köps ut från börsen för cirka 500 miljarder kronor, vilket utgör den största affären i sitt slag hittills. En grupp riskkapitalbolag, däribland Silver Lake och Affinity Partners, är köparna.


Priset per aktie uppgår till 210 dollar, vilket är en premie på 25 procent gentemot senaste stängningskurs. Trots framgångar har företaget mött utmaningar i form av nedskärningar och ökad konkurrens från gratisspel.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.