X
Nordic region's business magazine • december 1, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Meta stoppar valmyndighetens annonser: En demokratisk utmaning

Publicerad december 1, 2025

Valmyndighetens annonser inför kommande val har stoppats av Meta, företaget som äger Facebook och Instagram, med hänvisning till nya EU-regler om politisk reklam, rapporterar Dagens Nyheter.


Från och med den 6 oktober tillåter inte Meta längre politiska annonser inom EU. Orsaken är det nya regelverket som syftar till ökad transparens kring politisk reklam, vilket företaget menar gör situationen för komplicerad och osäker, uppgav den amerikanska teknikjätten i sitt beslut som togs i somras.


Nu står det klart att Meta även blockerar information från Valmyndigheten angående svenska val på sina plattformar, enligt DN.


– Facebook och Instagram har varit en stor kanal för oss för att informera om var, när och hur valet äger rum. Därför är beskedet ett allvarligt demokratiproblem, säger hon.


Vid det senaste riksdagsvalet använde Valmyndigheten annonsering för 1,9 miljoner kronor på Meta. Myndigheten har framfört sin oro över beslutet i ett brev till företaget, vilket de anser försvårar deras arbete mot desinformation i samband med valet.


Meta hänvisar enligt DN till ett tidigare uttalande där de skriver att de nya EU-reglerna är för långtgående.


WPP har meddelat att löneförhandlingar för vissa anställda, som var planerade till oktober och november, skjuts upp till nästa år, rapporterar Campaignlive. Beslutet kommer strax efter att nätverket justerat sin intäktsprognos för andra gången under året, med en förväntad omsättningsminskning på 5,5–6 procent.


I Apples julkampanj skapar skogens djur en kör, regisserad av Mark Molloy. Kampanjen, som hyllar vänskap och kreativitet, har filmats med en Iphone 17 Pro, i enlighet med konceptet ”Shot on Iphone”. Djurens musikvideo, skapad med handgjorda dockor, skiljer sig från Coca-Colas AI-genererade kampanj.


Omnicoms förvärv av Interpublic Group har nu slutförts efter EU:s godkännande. Tillsammans bildar de ett av världens största byrånätverk med en omsättning på cirka 26 miljarder dollar, enligt rapporter.


MTV lägger ned sina globala musikkanaler efter mer än fyra decennier. Kanaler som MTV Music och MTV Hits kommer att sluta sända i flera europeiska länder. Beslutet är en följd av hård konkurrens från sociala medier och streamingtjänster, och den sista sändningen är planerad till slutet av året.

Mest lästa
  1. Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

  2. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  3. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Fler intressanta artiklar

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.