Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti
Publicerad september 10, 2025
Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över 1 miljard kronor i augusti, vilket innebär en minskning på 1 procent jämfört med samma period förra året.
Årsaggregatet för medieinvesteringar når nära föregående års nivåer. ”Medieinvesteringarna minskade marginellt under augusti – trots att vi möter en OS-månad 2024”, konstaterar hon.
Tillväxten under månaden drivs av podcast, sociala medier och onlinevideo, medan övriga mediekategorier backar. DR/Annonsblad visar det största procentuella tappet med 31,6 procent.
Ingen dramatisk förändring mellan kategorierna har observerats, men digitala kanaler fortsätter att växa. ”Sociala medier i täten och onlinevideo på rekordnivå för en augustimånad”, säger hon.
Podcast-kategorin, som introducerades 2024, har visat stark tillväxt under första halvåret 2025. ”Totalt ökar kategorin med 42 procent i augusti”, med reklamköp på 100 miljoner kronor hittills i år, fortsätter hon.
Emellertid, tillväxten inom podcast kan påverka andra mediekategorier, enligt Jochum Forsell från Hear Mediebyrå. ”Att radio backar kan även delvis förklaras av tillväxten inom podcast. Vi ser ännu en månad då medieinvesteringarna kraftigt ökar”, påpekar han. Podcast visar en ökning på 37,3 procent, vilket är den största ökningen i Mediebyråbarometern.
Artikeln publicerades tidigare i Dagens Media. Resumé och Dagens Media tillhör Bonnier News Business.