Max utmanar konkurrenterna med ny kampanj
Publicerad oktober 9, 2025
Publicerad oktober 9, 2025

Max och reklambyrån Åkestam Holst går återigen i strid mot sina amerikanska kollegor. Denna gång har de valt att använda grafiska element från McDonald”s, KFC och Burger King i sin nya kampanj. Max har under en tid betonat att endast svenskt nötkött och kyckling serveras i sina restauranger i Sverige, med en särskild fokus på McDonald”s.
Nu inleds en kampanj som riktar sig mot flera amerikanska kedjor. I en ny reklam i tunnelbanan har Max valt att direkt använda konkurrenternas stil. Med McDonald”s typsnitt läser man ”Ibland svensk kyckling”, medan KFC:s kursiverade text uttrycker ”Eventuellt svensk kyckling”, och från Burger King kommer meddelandet ”Kanske svensk kyckling”.
– Det blir ju alltid lättare att ta till sig ett budskap när man har något att jämföra med, säger hon. Linus Blom, varumärkeschef på Max Burgers, i ett pressmeddelande.
– Det är inte för att shamea någon, tvärtom har vi faktiskt varit lite snälla mot några av våra konkurrenter. Det hade kunnat vara betydligt starkare ord för att beskriva hur ofta, eller snarare sällan, vissa av dem faktiskt serverar svenskt nötkött eller kyckling, fortsätter han.
Kampanjen kommer att pågå under vecka 41. Tidigare gick Max under namnet Max Hamburgerrestauranger, men bytte namn till Max Burgers 2017.