X
Nordic region's business magazine • december 4, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Matador Kommunikation vinnare av Botkyrkas upphandling

Publicerad december 4, 2025

Uppsalabyrån Matador Kommunikation har utsetts till vinnare av Botkyrka kommuns upphandling av en ny kommunikationsbyrå. I denna konkurrensutsatta process deltog hela 24 anbudsgivare, inklusive Content Innovation, som haft uppdraget sedan 2021.


Upphandlingen genomfördes i tre steg med fasta timpriser. Först bedömdes byråernas referenser, vilket ledde till att åtta anbud gick vidare till steg 2. Under det andra steget utvärderades anbudsproverna och kommunen valde att gå vidare med tre byråer: Differ, Vinter och Matador.


Det tredje steget bestod av anbudspresentationer där Matador utmärkte sig.

”Efter anbudspresentationerna bedömer Botkyrkas referensgrupp och sakkunniga i hård konkurrens med övriga anbudspresenterande anbudsgivare att anbudsgivare Matador Kommunikation AB passar Botkyrkas behov av kommunikationsbyråtjänster bäst. Detta utifrån kvalitet, professionalism, goda upparbetade arbetsprocesser och förtroende vid presentation och intervju”, säger kommunen i tilldelningsbeslutet.


Ramavtalet sträcker sig över fyra år och har en takvolym på 25 miljoner kronor. Shamim Bäcklund, vd för Matador, uttrycker att vinsten ger en positiv känsla inför 2026.

”Det är ett kvitto att vi har gjort och gör mycket rätt. Vi har aktivt arbetat med att förändra och vässa byrån de senaste åren och det här är ett erkännande att vi är på rätt spår. Extra roligt att vinna upphandlingen när det var en så tuff konkurrens med hela 24 byråer,” säger hon.


Bäcklund tillägger att avtalet nyligen har signerats, vilket innebär att fokusområden fortfarande är oklara. Uppstarten är planerad till den 11 december, vilket ger en tydligare bild av de projekt som ligger framför dem.

Mest lästa
  1. Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

  2. Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

  3. Ny ledning inom Arenagruppen

Fler intressanta artiklar

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Ökning av medieinvesteringar i november 2024

Publicerad december 9, 2025

Investeringarna inom mediefältet har ökat med 2,5 procent i november 2024, jämfört med samma tid året innan. Den mest markanta tillväxten ses inom sökannonsering, som har ökat med 48 procent.…

Nordic Wellness namnger ny arena: En framgång för Häcken

Publicerad december 9, 2025

Namnbytet för Häckens hemmaplan är nu officiellt, och arenan kommer att kallas Nordic Wellness Arena. Den gamla Rambergsvallen revs 2014 och ersattes året därpå av den nya anläggningen. Bravida har…

Merch: En ny identitet för den kulturella eliten

Publicerad december 9, 2025

Under en lång tid symboliserade logotyper dålig smak och masskonsumtion. Idag har merchandise blivit en källa till identitet och exklusivitet till rimliga priser, påpekar en skribent. I ”No Logo” finns…

Kamp om 100-wattaren: Nominerade bidrag presenterade

Publicerad december 9, 2025

Totalt 66 bidrag har blivit nominerade till 100-wattaren, där Nord DDB dominerar med flest nomineringar. En 70 personer stark jury har valt ut de bidrag som nu tävlar om priserna,…

Ny byrå för kriskommunikation lanseras av erfarna experter

Publicerad december 9, 2025

Edvard Unsgaard och Varg Gyllander har grundat en ny byrå som fokuserar på kriskommunikation med namnet Unsgaard & Gyllander. Byråns primära målgrupp inkluderar chefer, vd:ar, generaldirektörer, toppolitiker och andra ansvariga…

Kritik mot Malmös kostsamma kampanj och budkrig på mediemarknaden

Publicerad december 9, 2025

Moderaterna uttrycker stark kritik mot Malmö stads hantering av skattemedel, vilket de anser slösas bort. Oppositionsrådet, hon säger, ”Malmö stad slarvar bort skattebetalarnas pengar.”Den senaste kontroversen rör en musikvideo med…

Förändringar på Miltton: Ny ledning tillträder

Publicerad december 9, 2025

Pr-byrån Miltton meddelar att Jesper Brandt, som varit Sverigechef i två år, lämnar sin post vid årsskiftet.Han började sin roll efter att ha varit vd på King Street. Enligt rapporter…

Sheraton i Stockholm får ny identitet med hjälp av The Odd Society

Publicerad december 9, 2025

Hotellet Sheraton i Stockholm har genomgått en omfattande renovering. The Odd Society, en design- och kommunikationsbyrå från Oslo, har anlitats för att omvandla varumärket. Grundaren går även in som marknadschef.Sheraton…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.