Matador Kommunikation vinnare av Botkyrkas upphandling
Publicerad december 4, 2025
Publicerad december 4, 2025

Uppsalabyrån Matador Kommunikation har utsetts till vinnare av Botkyrka kommuns upphandling av en ny kommunikationsbyrå. I denna konkurrensutsatta process deltog hela 24 anbudsgivare, inklusive Content Innovation, som haft uppdraget sedan 2021.
Upphandlingen genomfördes i tre steg med fasta timpriser. Först bedömdes byråernas referenser, vilket ledde till att åtta anbud gick vidare till steg 2. Under det andra steget utvärderades anbudsproverna och kommunen valde att gå vidare med tre byråer: Differ, Vinter och Matador.
Det tredje steget bestod av anbudspresentationer där Matador utmärkte sig.
”Efter anbudspresentationerna bedömer Botkyrkas referensgrupp och sakkunniga i hård konkurrens med övriga anbudspresenterande anbudsgivare att anbudsgivare Matador Kommunikation AB passar Botkyrkas behov av kommunikationsbyråtjänster bäst. Detta utifrån kvalitet, professionalism, goda upparbetade arbetsprocesser och förtroende vid presentation och intervju”, säger kommunen i tilldelningsbeslutet.
Ramavtalet sträcker sig över fyra år och har en takvolym på 25 miljoner kronor. Shamim Bäcklund, vd för Matador, uttrycker att vinsten ger en positiv känsla inför 2026.
”Det är ett kvitto att vi har gjort och gör mycket rätt. Vi har aktivt arbetat med att förändra och vässa byrån de senaste åren och det här är ett erkännande att vi är på rätt spår. Extra roligt att vinna upphandlingen när det var en så tuff konkurrens med hela 24 byråer,” säger hon.
Bäcklund tillägger att avtalet nyligen har signerats, vilket innebär att fokusområden fortfarande är oklara. Uppstarten är planerad till den 11 december, vilket ger en tydligare bild av de projekt som ligger framför dem.