X
Nordic region's business magazine • september 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Marknadsutmaningar för byrån: En drastisk minskning av resultatet

Publicerad september 1, 2025

Rippler har under det senaste året stött på betydande ekonomiska utmaningar, vilket framgår av deras årsredovisning. Rörelseresultatet har minskat med nästan 90 procent.


– Stora uppdrag blev mindre och marknaden blev trögare, sammanfattar hon.


Under 2024 har både omsättningen och byråintäkten minskat, med omsättningen på 30,4 miljoner kronor och byråintäkten på 25,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet har drabbats hårt och minskat från 6,5 miljoner kronor till 735 954 kronor.


Soliditeten har också sjunkit, från 45 till 10,9 procent. – 2023 hade vi ett starkt år och det var först våren 2024 som vi märkte av lågkonjunkturen, säger hon.


Den trögare marknaden har lett till att Rippler tvingats varsla om uppsägningar, med en minskad efterfrågan på junior kompetens, vilket delvis beror på att AI-verktyg nu kan hantera enklare produktion.


EU:s förslag kring hållbarhet har även påverkat byrån, med förväntningar om ökad efterfrågan på hållbarhetsrådgivning som inte har infriats. – Vi förväntade oss en större efterfrågan på hållbarhetsrådgivning än vad vi ser i nuläget, säger hon.


Den minskande soliditeten beror på hög bemanning i förhållande till minskade uppdrag. – Det är inte så att vi är skuldsatta, utan det handlar om att vår kassa har blivit mindre, förklarar hon.


För 2023 föreslogs en utdelning på 5,4 miljoner kronor, men endast 2,1 miljoner kronor delades ut. – Vår policy är att dela upp utdelningen, och när vi märkte att marknaden förändrades så pausade vi utdelningen.


Inga utdelningar planeras för 2024. – Vi fortsätter att fokusera på senior rådgivning snarare än juniora uppdrag och enklare produktion, säger hon.


Trots utmaningarna ser byrån en ökning av förfrågningar och aktiviteter, även om kunderna är försiktiga.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.