X
Nordic region's business magazine • september 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Marknadsutmaningar för byrån: En drastisk minskning av resultatet

Publicerad september 1, 2025

Rippler har under det senaste året stött på betydande ekonomiska utmaningar, vilket framgår av deras årsredovisning. Rörelseresultatet har minskat med nästan 90 procent.


– Stora uppdrag blev mindre och marknaden blev trögare, sammanfattar hon.


Under 2024 har både omsättningen och byråintäkten minskat, med omsättningen på 30,4 miljoner kronor och byråintäkten på 25,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet har drabbats hårt och minskat från 6,5 miljoner kronor till 735 954 kronor.


Soliditeten har också sjunkit, från 45 till 10,9 procent. – 2023 hade vi ett starkt år och det var först våren 2024 som vi märkte av lågkonjunkturen, säger hon.


Den trögare marknaden har lett till att Rippler tvingats varsla om uppsägningar, med en minskad efterfrågan på junior kompetens, vilket delvis beror på att AI-verktyg nu kan hantera enklare produktion.


EU:s förslag kring hållbarhet har även påverkat byrån, med förväntningar om ökad efterfrågan på hållbarhetsrådgivning som inte har infriats. – Vi förväntade oss en större efterfrågan på hållbarhetsrådgivning än vad vi ser i nuläget, säger hon.


Den minskande soliditeten beror på hög bemanning i förhållande till minskade uppdrag. – Det är inte så att vi är skuldsatta, utan det handlar om att vår kassa har blivit mindre, förklarar hon.


För 2023 föreslogs en utdelning på 5,4 miljoner kronor, men endast 2,1 miljoner kronor delades ut. – Vår policy är att dela upp utdelningen, och när vi märkte att marknaden förändrades så pausade vi utdelningen.


Inga utdelningar planeras för 2024. – Vi fortsätter att fokusera på senior rådgivning snarare än juniora uppdrag och enklare produktion, säger hon.


Trots utmaningarna ser byrån en ökning av förfrågningar och aktiviteter, även om kunderna är försiktiga.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.