X
Nordic region's business magazine • augusti 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Marknadsföringens osynliga hinder: En uppmaning till förändring

Publicerad augusti 18, 2025

Stora företag som Ikea, Tre, Stadium, Elgiganten, Vattenfall och ATG belyser branschens dolda utmaningar. Bland dessa finns risken för en homogenisering av reklam, där kreativa inslag försvinner till förmån för säkrare lösningar. Johanna Andrén på Tre framhäver att detta kan leda till reklamtrötthet, då allt flyter samman i ett ”sea of sameness”.


Pino Roscigno, chief commercial officer på Stadium, menar att brist på transparens inom digital marknadsföring skapar osäkerhet hos konsumenterna. Han efterlyser också en nedtoning av den intensiva kommunikationen som blir alltmer automatiserad.


Mikaela Bäckius från Elgiganten anser att dagens marknadsföring fokuserar för mycket på kvantitativa mått. Hon säger:
”Data kan tala om vad som händer, men aldrig skapa varför någon bryr sig”. En djupare förståelse för kreativitet och känslor är avgörande för att nå konsumenterna.


Carolina Pozzolini, director brand strategy & activation på Vattenfall, ifrågasätter branschens förutfattade meningar. Hon betonar vikten av att inkludera olika perspektiv vid skapandet av strategier för att nå fram till en mer engagerande kommunikation.


Johanna Åberg, head of marketing på ATG, diskuterar vikten av tålamod i marknadskommunikationen. Hon menar att kortsiktiga resultat prioriteras för mycket, vilket kan skada varumärkets långsiktiga styrka. Hon liknar detta vid att
”elda upp sovsäcken för att man fryser”.


Helena Gouveia, marknadschef på Ikea, framhäver att marknadsförare ibland bortser från människors verkliga liv och känslomässiga behov. Hon pekar på att syfte, kulturell relevans och kreativt mod är viktiga faktorer som bör prioriteras för att skapa autentiska och meningsfulla kampanjer.


En samverkan mellan olika avdelningar inom företag kan också öka effektiviteten i marknadsföringen, vilket skapar ett mer sammanhängande budskap gentemot konsumenterna.

Mest lästa
  1. Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

  2. Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

  3. Behovet av en mer omfattande kulturkanon

Fler intressanta artiklar

Coca-Cola anpassar sig efter globala trender

Publicerad september 11, 2025

I takt med den negativa uppfattningen om amerikanska varumärken så förändrar flera företag sina strategier. Coca-Cola marknadsförs nu som en ”tysk produkt” i Tyskland. Företaget har lanserat en ny kampanj…

Stagwell ställer in London-festival av säkerhetsskäl

Publicerad september 11, 2025

Stagwell har beslutat att skjuta upp sin planerade festival i London efter uppgifter om deras samarbete med Israels utrikesdepartement, vilket har lett till kritik på sociala medier. I ett e-postmeddelande…

Kampanj för att öka medvetenhet om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst lanserar Kid Collective en kampanj för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Denna kommunikation är inriktad på anställda inom kommun och region. I…

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna…

Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa…

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för…

Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

Publicerad september 11, 2025

Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill…

Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Publicerad september 10, 2025

Med ett år kvar till valet inleder Moderaterna sin kampanj för att återfå kontrollen i Stockholm. Under namnet ”Vi står upp för Stockholm” fokuserar kampanjen på huvudstadens särskilda egenskaper och…

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.