X
Nordic region's business magazine • oktober 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Marknadsföring: Kostnad, investering eller något mer?

Publicerad oktober 11, 2025

Marknadsföringens betydelse är komplex och omdebatterad. Är den att betrakta som en kostnad, en investering, eller något helt annat? John Wernbom analyserar marknadsföringens verkliga värde och utmanar våra traditionella uppfattningar.”Marknadsföring skapar efterfrågan, genererar intäkter, och ska betraktas som en kostnad,” säger hon.

Inledningsvis ville jag belysa olika perspektiv på marknadsföring, och detta är en text som syftar till att berika läsarens förståelse av ämnet. Många anser att marknadsföring är mer än enbart en promotion.

”Marknadsföring skapar efterfrågan, genererar intäkter och ska betraktas som en kostnad,” säger hon.

Det finns en utbredd uppfattning om att information, både sann och osann, kan påverka vårt tänkande. Inom marknadsföring finns det också många synsätt. Generellt råder det enighet kring grundläggande element, som att marknadsföring innefattar mer än bara reklam.

”Marketing produces ZERO direct revenue but facilitates Sales to produce revenue far more effectively and efficiently!” säger hon.

Dale Harrison, en teoretisk fysiker och erfaren marknadsförare, anser att marknadsföring är en kostnad, men han ser det inte som något negativt. Han menar att marknadsföring fungerar som en multiplikator av försäljningen.

”Marketing is a non-linear driver of those linear business functions like Sales,” säger han.

Rory Sutherland, kreativ chef på Ogilvy, ser marknadsföring som en investering, en kraft som utforskar nya sätt att skapa värde. Ska vi betrakta dessa olika perspektiv som motsägelsefulla?

”Biologists don”t look for the universal laws but the exceptions, the oddities. The same can be said for marketing,” säger hon.

Mats Rönne, en svensk marknadsföringsveteran, menar att marknadsföring är både en kostnad och en investering, beroende på tidshorisonten för kommunikation. Långsiktig marknadsföring bör ses som en investering för framtida tillväxt.

”Det är både och. Det långsiktiga bör framför allt ses som en investering för framtida marknadstillväxt,” säger han.

En central fråga inom marknadsföring handlar om efterfrågan. Kan den verkligen skapas? Uttryck som ”demand generation” har blivit vanliga, men det finns kritik mot denna syn.

”A brand is defined not by abstract adjectives but by the tangible actions it takes to fulfill customer needs,” säger hon.

Marknadsföring handlar inte enbart om att skapa efterfrågan, utan också om att uppfatta och forma det som redan finns. Det handlar om att identifiera latent efterfrågan.

”We play with all the keys of the piano,” säger han.

John Dawes presenterar 95/5-regeln, vilket påpekar att majoriteten av kunder inte är i köpberoende. Vi bör fokusera på varumärkesbyggande för att nå dem som inte är aktiva köpare.

”Marketing builds: familiarity, believability, trust, desire, recall,” säger han.

Den explorativa ansatsen inom marknadsföring kräver noggrann forskning och en djup förståelse för kunden. Det handlar om att navigera bland teorier och erfarenheter för att skapa värde.

”Living the brand from the inside out not only pays with customers,” säger han.

Sammanfattningsvis bör vi se marknadsföring som en komplex disciplin som sträcker sig över många dimensioner. Det handlar om att plocka upp latent efterfrågan och skapa långsiktig tillväxt samt att manifestera varumärket genom alla kundinteraktioner.

”Marketing does not carry quota. Marketing does not close. And even though some courageous, lucky marketing teams may have had a hand in pricing, marketing does not negotiate pricing when trying to close a deal,” säger han.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.