X
Nordic region's business magazine • november 12, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Marknadsföring av Småland: En ny strategi för Tyskland

Publicerad november 12, 2025

Region Kalmar har påbörjat jakten på en byrå för att stärka marknadsföringen av Småland och Öland mot den tyska marknaden. Med ett ramavtal värt upp till 10 miljoner kronor syftar detta initiativ till att öka den tyska turismen i regionen.


Sedan 2014 har de småländska regionerna Jönköping, Kronoberg och Kalmar län samarbetat för att förbättra besöksnäringen. Den internationella marknadsföringen sker under varumärket Visit Småland, som har blivit välkänt internationellt, särskilt tack vare Astrid Lindgren och Ikea.


Region Kalmar söker nu en byrå som kan hjälpa till med PR- och marknadskommunikationsinsatser i Tyskland. År 2024 rapporterade länet 3 340 127 gästnätter, vilket gör Kalmar till Sveriges femte största turistdestination. Av dessa kom drygt 800 000 gästnätter från tyska resenärer, en ökning med 6 procent jämfört med föregående år.


Enligt upphandlingsdokumentet är målet att öka medvetenheten om Småland och Öland som attraktiva resmål och förlänga turistsäsongen, särskilt under maj och september. Regionen har som ambition att nå 930 000 tyska gästnätter år 2027.


Insatserna riktar sig främst mot barnfamiljer och par utan barn. Barnfamiljer attraheras av aktivitetsbaserade upplevelser, Astrid Lindgren, samt sol och bad. För par är outdoor-upplevelser och kulturella aktiviteter av stor betydelse.


Byråerna måste uppfylla flera krav, inklusive dokumenterad erfarenhet av PR och marknadskommunikation för en svensk region på den tyska marknaden. Dessutom krävs god kännedom om Småland, Öland och den tyska målgruppen.


Ramavtalets totalbelopp uppgår till 10 miljoner kronor.

Mest lästa
  1. Nya namn i juryn för Spinn 2026

  2. Marknadsföring av Småland: En ny strategi för Tyskland

  3. Lumires kampanj ifrågasätter invånarnas sorteringsvanor

Fler intressanta artiklar

Julia Björne utsedd till ny ledare för Arena Opinion

Publicerad november 12, 2025

Julia Björne kommer att ta över ledarskapet på Arenagruppens byrå Arena Opinion. Målet är att vidareutveckla byråns erbjudande inom strategi och opinionsbildning för att stötta ett pressat civilsamhälle.– Många kunder…

Kritik mot Boss-parfymens senaste kampanj

Publicerad november 12, 2025

Julmustens betydelse för svensk jultradition, Dentsus dataintrång och kritik mot Boss-parfymens nya kampanj står i fokus. Mark Ritson, marknadsföringsprofessor, ifrågasätter den senaste reklamen för Boss Bottled Beyond med doft av…

Världsomspännande tävling för bästa grisrop i Clash Royale

Publicerad november 12, 2025

Supercell och Uncommon Stockholm presenterar en ny global tävling där deltagarna får möjlighet att skrika sig till berömmelse i Clash Royale. I ”the royal hogs calling contest” får spelare från…

BBDO Nordics blir ny kommunikationspartner för Polismyndigheten

Publicerad november 12, 2025

BBDO Nordics har utsetts till ny kommunikationspartner för Polismyndigheten efter en noggrant genomförd upphandling. Byrån kommer att överta ansvaret från Gullers Grupp och fokusera på både strategisk rådgivning och kampanjproduktion.Upphandlingen…
rekryteringar

Kristina Hammerö blir ny marknadsledare på Arla

Publicerad november 12, 2025

Kristina Hammerö, som har haft flera ledande positioner inom Arla sedan 2017, kommer från och med årsskiftet att vara ny marknadsdirektör. Hon kommer att ha ansvar för den svenska marknaden…

Max hyllar Spicy Chicken med avskedsturné

Publicerad november 12, 2025

Trots de ihärdiga bönerna från gästerna kommer inte Spicy Chicken att återvända permanent. Istället gör Maxhamburgaren en tillfällig comeback i en ny musikinspirerad kampanj.I slutet av oktober började mystiska inlägg…

Tjejzonen presenterar ny visuell identitet för att stärka unga tjejer

Publicerad november 11, 2025

Stödorganisationen Tjejzonen har introducerat en ny varumärkesidentitet, utvecklad av byrån Oh My. Tjejzonen, som erbjuder en stödchatt, syftar till att öka sin synlighet och betydelse i samhället. Den nya identiteten…

Utmaningar för marknadschefer i entreprenörsdrivna företag

Publicerad november 11, 2025

Förra året anställdes en marknadschef efter en noggrann rekryteringsprocess. Tyvärr fick personen lämna efter ett år. Enligt Tom Flumé, vd och grundare av Moss & Noor, är det en svår…

Medieinvesteringar i förändring: Podcast växer medan tv sjunker

Publicerad november 11, 2025

I oktober, en månad känd för starka medieinvesteringar, noterades en minskning på 1 procent i Sverige. Det bekräftas av den senaste Mediebyråbarometern, som visar att tv nu når historiskt låga…

Eon lanserar kampanj om elens centrala roll i samhället

Publicerad november 11, 2025

Eon inleder en landsomfattande kampanj för att belysa elektricitetens avgörande betydelse i samhället. Byrån BBDO Nordics står bakom initiativet. Kampanjen, som går under namnet ”Utan energi stannar Sverige”, syftar till…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.