Marknadsföring av Småland: En ny strategi för Tyskland
Publicerad november 12, 2025
Publicerad november 12, 2025

Region Kalmar har påbörjat jakten på en byrå för att stärka marknadsföringen av Småland och Öland mot den tyska marknaden. Med ett ramavtal värt upp till 10 miljoner kronor syftar detta initiativ till att öka den tyska turismen i regionen.
Sedan 2014 har de småländska regionerna Jönköping, Kronoberg och Kalmar län samarbetat för att förbättra besöksnäringen. Den internationella marknadsföringen sker under varumärket Visit Småland, som har blivit välkänt internationellt, särskilt tack vare Astrid Lindgren och Ikea.
Region Kalmar söker nu en byrå som kan hjälpa till med PR- och marknadskommunikationsinsatser i Tyskland. År 2024 rapporterade länet 3 340 127 gästnätter, vilket gör Kalmar till Sveriges femte största turistdestination. Av dessa kom drygt 800 000 gästnätter från tyska resenärer, en ökning med 6 procent jämfört med föregående år.
Enligt upphandlingsdokumentet är målet att öka medvetenheten om Småland och Öland som attraktiva resmål och förlänga turistsäsongen, särskilt under maj och september. Regionen har som ambition att nå 930 000 tyska gästnätter år 2027.
Insatserna riktar sig främst mot barnfamiljer och par utan barn. Barnfamiljer attraheras av aktivitetsbaserade upplevelser, Astrid Lindgren, samt sol och bad. För par är outdoor-upplevelser och kulturella aktiviteter av stor betydelse.
Byråerna måste uppfylla flera krav, inklusive dokumenterad erfarenhet av PR och marknadskommunikation för en svensk region på den tyska marknaden. Dessutom krävs god kännedom om Småland, Öland och den tyska målgruppen.
Ramavtalets totalbelopp uppgår till 10 miljoner kronor.