Malmös nya initiativ för att stärka grannskapet
Publicerad september 25, 2025
Publicerad september 25, 2025

I samband med Beredskapsveckan, som pågår fram till den 28 september, presenterar Malmö stad en kampanj med fokus på samhällsgemenskap. I kampanjen får tittarna följa Malmöbor som har funnit trygghet och gemenskap i sina grannskap.
”Gemenskap är vägen för oss att gå,” säger projektledaren och fortsätter med att förklara att kampanjen ”Säg hej!” har producerats av stadens kommunikationsteam och lanserades i början av Beredskapsveckan.
En bakgrund till kampanjen är en Sifo-undersökning som visar att 26 procent av svenskarna anser att det blivit svårare att lära känna sina grannar, trots att 97 procent av dem önskar mer kontakt. Tillsammans med forskning som visar att gemenskap bidrar till samhällets motståndskraft vid kriser, utgör detta grunden för initiativet.
”Det som fungerar i vardagen ska också fungera vid en oönskad händelse, därför behöver vi prata om samhällsgemenskap och på vilket sätt vi tillsammans formar det samhälle vi vill ha,” säger hon.
Teamet har genom ansökningar och casting hittat Malmöbor som har knutit nya vänskapsband i sina grannskap. Hälften av filmerna producerades internt, medan resten skapades i samarbete med byrån Gullers och filmaren Nils Byrfors.
Berättelserna inkluderar en trio pensionärer som funnit varandra, två mammor som stöttar varandra, och en grupp förskolebarn som odlar tillsammans med pensionärer i området varje vecka.
I en av filmerna möter vi Inger, en pensionär, som berättar om hur detta initiativ har bidragit till hennes sociala liv. ”Jag har inte riktigt odlat mitt sociala liv tidigare, men nu har jag detta att se fram emot,” säger hon medan hon sorterar frön med ett förskolebarn.
”Vi ville engagera Malmöborna i kampanjen och bad dem att dela med sig av sina perspektiv. Vi fick in flera berättelser om grannar och gemenskap,” berättar hon.
Utöver filmerna, som publicerats på Malmö stads hemsida och sociala medier, samarbetar teamet med lokala mikroinfluensers för att sprida budskapet om lokal gemenskap. Målet är att kampanjen ska fortsätta även efter Beredskapsveckan.
”Vi kommer att fortsätta lyfta de här budskapen under lång tid framöver. Gemenskap är en stark ådra i vår stad,” säger hon.