X
Nordic region's business magazine • september 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Malmös nya initiativ för att stärka grannskapet

Publicerad september 25, 2025

I samband med Beredskapsveckan, som pågår fram till den 28 september, presenterar Malmö stad en kampanj med fokus på samhällsgemenskap. I kampanjen får tittarna följa Malmöbor som har funnit trygghet och gemenskap i sina grannskap.


”Gemenskap är vägen för oss att gå,” säger projektledaren och fortsätter med att förklara att kampanjen ”Säg hej!” har producerats av stadens kommunikationsteam och lanserades i början av Beredskapsveckan.


En bakgrund till kampanjen är en Sifo-undersökning som visar att 26 procent av svenskarna anser att det blivit svårare att lära känna sina grannar, trots att 97 procent av dem önskar mer kontakt. Tillsammans med forskning som visar att gemenskap bidrar till samhällets motståndskraft vid kriser, utgör detta grunden för initiativet.


”Det som fungerar i vardagen ska också fungera vid en oönskad händelse, därför behöver vi prata om samhällsgemenskap och på vilket sätt vi tillsammans formar det samhälle vi vill ha,” säger hon.


Teamet har genom ansökningar och casting hittat Malmöbor som har knutit nya vänskapsband i sina grannskap. Hälften av filmerna producerades internt, medan resten skapades i samarbete med byrån Gullers och filmaren Nils Byrfors.


Berättelserna inkluderar en trio pensionärer som funnit varandra, två mammor som stöttar varandra, och en grupp förskolebarn som odlar tillsammans med pensionärer i området varje vecka.


I en av filmerna möter vi Inger, en pensionär, som berättar om hur detta initiativ har bidragit till hennes sociala liv. ”Jag har inte riktigt odlat mitt sociala liv tidigare, men nu har jag detta att se fram emot,” säger hon medan hon sorterar frön med ett förskolebarn.


”Vi ville engagera Malmöborna i kampanjen och bad dem att dela med sig av sina perspektiv. Vi fick in flera berättelser om grannar och gemenskap,” berättar hon.


Utöver filmerna, som publicerats på Malmö stads hemsida och sociala medier, samarbetar teamet med lokala mikroinfluensers för att sprida budskapet om lokal gemenskap. Målet är att kampanjen ska fortsätta även efter Beredskapsveckan.


”Vi kommer att fortsätta lyfta de här budskapen under lång tid framöver. Gemenskap är en stark ådra i vår stad,” säger hon.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.