X
Nordic region's business magazine • augusti 19, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Magnus Gissléns avgång väcker debatt om Folkhälsomyndighetens ledning

Publicerad augusti 19, 2025

Magnus Gisslén, statsepidemiolog, har meddelat sin avgång efter två år i tjänst. Hans beslut, som offentliggjordes via en video på Linkedin, kritiserar brister inom Folkhälsomyndigheten och påpekar att hans engagemang blivit obekvämt för myndigheten.


Gisslén nämner:
– Mitt engagemang i denna fråga har blivit såpass obekvämt för myndigheten att man inte vill att jag fortsätter. Jag har därför valt att säga upp mig, säger han.


Han anser att det är hans ansvar att belysa myndighetens brister för att initiera en debatt om potentiella förändringar.


Hans avgång följdes av en debattartikel där han nämner att ledningsgruppen saknar medicinsk expertis. I en video framhåller han:
– I dag finns inte en enda person med djupare kompetens i Folkhälsomyndighetens ledningsgrupp.


Gisslén antyder att hans kritik rör frågor kring människors liv och hälsa, med en fortsättning utlovad nästa dag. Hans inlägg på sociala medier har mottagits positivt, med tusentals reaktioner och kommentarer.


Ellen Jones, enhetschef på myndigheten, förklarar i en kommentar att Gisslén lämnat på grund av skilda åsikter om statsepidemiologens roll och att han erbjudits en annan position, vilket han avböjt.


Krisexperten Charlie Stjernberg anser att Gissléns agerande utgör civilkurage och att han framstår som en sanningens röst. Han kommenterar:
– Det framstår som ganska trovärdigt att det är en brist att myndigheten inte har någon med medicinsk expertis i sin ledningsgrupp.


Stjernberg pekar på att det avgörande är att Gisslén framstår som genuin i sitt engagemang och inte bitter. Han varnar för att för länge hålla på med kritik kan leda till grälsjukt beteende.


Gissléns avgång liknar den som Malin Ekman gjorde vid Svenska Dagbladet, där hon också kritiserade sin arbetsgivare. Stjernberg anser att Folkhälsomyndighetens svar på Gisslén är en svag strategi.


PR-konsulten Paul Ronge berömmer Gissléns kommunikationsstrategi, och säger:
– Jag tycker att han gör det helt exemplariskt. För det första har han ett jobb att gå tillbaka till.


Han ser Gisslén som seriös i sin strävan efter att förbättra myndighetens funktion och anser att det inte finns några tecken på hämndlystnad. Ronge ifrågasätter behovet av fler inlägg, då han anser att Gisslén redan sagt det viktigaste.


Ronge uppmärksammar att Folkhälsomyndighetens svar har fått dem att framstå som svaga och anser att det viktiga nu är hur de bemöter frågan om expertis.


Frågan kvarstår: Vilka brister kommer Gisslén att avslöja härnäst, och hur reagerar myndigheten på kommande kritik?

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.