Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde
Publicerad december 10, 2025
Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker. Konsumenter som hämtade dessa produkter för att ta dem till en Lykobutik belönades med goodiebags. Kampanjen, döpt till ”The Secret Switch”, resulterade i stort engagemang men även ”oväntat kaos” i flera butiker.
Som en del av en ny PR-insats skickar nu Lyko förlåttårtor till de berörda butikerna. Grundaren, som säger,
”Det blev lite stökigare än vi tänkt oss, och personal i några butiker fick mer jobb än de förtjänade mitt i Black-Friday-kaoset. […] Det här blev en lärdom för oss. En rolig, modig idé … men som behövde en tårtleverans för att landa rätt”, har även uttryckt sin ånger på sociala medier.