Lumires kampanj ifrågasätter invånarnas sorteringsvanor
Publicerad november 12, 2025
Publicerad november 12, 2025

Det kommunala företaget Lumire tar ett unikt grepp i sin nyaste kampanj mot felaktig avfallssortering. Genom att anklaga invånarna för att agera som pyromaner vill de uppmärksamma den stora mängd hushållsavfall som eldas upp i onödan.
Kampanjen, som har skapats i samarbete med Brightnest, kommer att synas i staden, i dagspressen och på sociala medier fram till slutet av november. Målet är att öka medvetenheten och förändra invånarnas sorteringsvanor.
Enligt Lumire hamnar 57 procent av Luleåbornas restavfall fel, en siffra som har varit oförändrad i 15 år. Genom denna kampanj önskar Lumire att minska andelen felsorterat avfall till 20 procent till 2028 och att sänka mängden restavfall med 30 procent till 2030.
– Bara förra året brände vi nästan 23 000 ton restavfall från verksamheter och hushåll, vilket kostade oss – och därmed även Luleåborna – nära 29 miljoner kronor. Då har vi inte ens nämnt ökade utsläpp eller den förlorade nyttan i form av återbruk och återvinning. Att vara usla på sortering är inte unikt för oss i Luleå, det går tyvärr att översätta till hela Sverige, säger hon.
Amanda Wedebrant, kreatör och strateg på Brightnest, hoppas att kampanjen, som kombinerar humor med allvar, ska ge aha-upplevelser och förmedla grundläggande kunskap om avfall och sortering.
– Vi insåg att det finns en utbredd känsla av att det inte är någon idé att sortera rätt eftersom ”allt bränns ändå”. Det blir som en självuppfyllande profetia, för det är ju faktiskt bara sant så länge vi fortsätter att sortera fel. Efter kampanjen ska varenda Luleåbo veta om att det som slängs i restavfallet går upp i rök, säger hon.