X
Nordic region's business magazine • november 12, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Lumires kampanj ifrågasätter invånarnas sorteringsvanor

Publicerad november 12, 2025

Det kommunala företaget Lumire tar ett unikt grepp i sin nyaste kampanj mot felaktig avfallssortering. Genom att anklaga invånarna för att agera som pyromaner vill de uppmärksamma den stora mängd hushållsavfall som eldas upp i onödan.


Kampanjen, som har skapats i samarbete med Brightnest, kommer att synas i staden, i dagspressen och på sociala medier fram till slutet av november. Målet är att öka medvetenheten och förändra invånarnas sorteringsvanor.


Enligt Lumire hamnar 57 procent av Luleåbornas restavfall fel, en siffra som har varit oförändrad i 15 år. Genom denna kampanj önskar Lumire att minska andelen felsorterat avfall till 20 procent till 2028 och att sänka mängden restavfall med 30 procent till 2030.


– Bara förra året brände vi nästan 23 000 ton restavfall från verksamheter och hushåll, vilket kostade oss – och därmed även Luleåborna – nära 29 miljoner kronor. Då har vi inte ens nämnt ökade utsläpp eller den förlorade nyttan i form av återbruk och återvinning. Att vara usla på sortering är inte unikt för oss i Luleå, det går tyvärr att översätta till hela Sverige, säger hon.


Amanda Wedebrant, kreatör och strateg på Brightnest, hoppas att kampanjen, som kombinerar humor med allvar, ska ge aha-upplevelser och förmedla grundläggande kunskap om avfall och sortering.


– Vi insåg att det finns en utbredd känsla av att det inte är någon idé att sortera rätt eftersom ”allt bränns ändå”. Det blir som en självuppfyllande profetia, för det är ju faktiskt bara sant så länge vi fortsätter att sortera fel. Efter kampanjen ska varenda Luleåbo veta om att det som slängs i restavfallet går upp i rök, säger hon.

Mest lästa
  1. Nya namn i juryn för Spinn 2026

  2. Marknadsföring av Småland: En ny strategi för Tyskland

  3. Lumires kampanj ifrågasätter invånarnas sorteringsvanor

Fler intressanta artiklar

Julia Björne utsedd till ny ledare för Arena Opinion

Publicerad november 12, 2025

Julia Björne kommer att ta över ledarskapet på Arenagruppens byrå Arena Opinion. Målet är att vidareutveckla byråns erbjudande inom strategi och opinionsbildning för att stötta ett pressat civilsamhälle.– Många kunder…

Kritik mot Boss-parfymens senaste kampanj

Publicerad november 12, 2025

Julmustens betydelse för svensk jultradition, Dentsus dataintrång och kritik mot Boss-parfymens nya kampanj står i fokus. Mark Ritson, marknadsföringsprofessor, ifrågasätter den senaste reklamen för Boss Bottled Beyond med doft av…

Världsomspännande tävling för bästa grisrop i Clash Royale

Publicerad november 12, 2025

Supercell och Uncommon Stockholm presenterar en ny global tävling där deltagarna får möjlighet att skrika sig till berömmelse i Clash Royale. I ”the royal hogs calling contest” får spelare från…

BBDO Nordics blir ny kommunikationspartner för Polismyndigheten

Publicerad november 12, 2025

BBDO Nordics har utsetts till ny kommunikationspartner för Polismyndigheten efter en noggrant genomförd upphandling. Byrån kommer att överta ansvaret från Gullers Grupp och fokusera på både strategisk rådgivning och kampanjproduktion.Upphandlingen…
rekryteringar

Kristina Hammerö blir ny marknadsledare på Arla

Publicerad november 12, 2025

Kristina Hammerö, som har haft flera ledande positioner inom Arla sedan 2017, kommer från och med årsskiftet att vara ny marknadsdirektör. Hon kommer att ha ansvar för den svenska marknaden…

Max hyllar Spicy Chicken med avskedsturné

Publicerad november 12, 2025

Trots de ihärdiga bönerna från gästerna kommer inte Spicy Chicken att återvända permanent. Istället gör Maxhamburgaren en tillfällig comeback i en ny musikinspirerad kampanj.I slutet av oktober började mystiska inlägg…

Tjejzonen presenterar ny visuell identitet för att stärka unga tjejer

Publicerad november 11, 2025

Stödorganisationen Tjejzonen har introducerat en ny varumärkesidentitet, utvecklad av byrån Oh My. Tjejzonen, som erbjuder en stödchatt, syftar till att öka sin synlighet och betydelse i samhället. Den nya identiteten…

Utmaningar för marknadschefer i entreprenörsdrivna företag

Publicerad november 11, 2025

Förra året anställdes en marknadschef efter en noggrann rekryteringsprocess. Tyvärr fick personen lämna efter ett år. Enligt Tom Flumé, vd och grundare av Moss & Noor, är det en svår…

Medieinvesteringar i förändring: Podcast växer medan tv sjunker

Publicerad november 11, 2025

I oktober, en månad känd för starka medieinvesteringar, noterades en minskning på 1 procent i Sverige. Det bekräftas av den senaste Mediebyråbarometern, som visar att tv nu når historiskt låga…

Eon lanserar kampanj om elens centrala roll i samhället

Publicerad november 11, 2025

Eon inleder en landsomfattande kampanj för att belysa elektricitetens avgörande betydelse i samhället. Byrån BBDO Nordics står bakom initiativet. Kampanjen, som går under namnet ”Utan energi stannar Sverige”, syftar till…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.